TAUSTAA

Ops 2016 ohjaa vahvasti kokeiluihin, joissa oppilaat tutkivat asioita. Toinen kokeilujen tekemiseen suoraan kannustava seikka on se, että oppilaat ovat erittäin kiinnostuneita pohtimaan ja testaamaan erilaisia asioita.

Joku vuosi sitten kehittelin Reiman näytekankaiden pohjalta kokeita, joissa seurataan kankaiden ja sauman vedenpitävyyttä sekä kulutuksenkestoa. Reima pyrkii tekemään innovatiivisia ratkaisuja tekstiileihin: SunProof-uimapuvut, viilentävät farkut… Reima tekee kankaille esim. vedenhylkivyystestejä sekä kulutuksenkestävyystutkimuksia Tampereen laatuyksikössä sekä Aasian tuotantopaikoilla.

Käytin omassa opetuksessani lähialueen yritystä, siksi Reima. En erityisesti mitenkään markkinoi firmaa.

MITÄ?

4 oppilaan pöytäryhmään on jokaiselle oppilaalle oma tehtävänsä, ja kaikki pöytäryhmät seuraavat oman jäsenensä testiä. Etukäteen voi numeroida testit, ettei oppilailla tule kinaa siitä, kuka saa aloittaa. 

Olen käyttänyt testiä 4.-6. -luokkalaisille, mutta miksei kehitellympää versiota voisi ajatella ylemmillekin luokille.

Kuvassa näkyy tarvittavat esineet vedenläpäisytestiin. MITÄ TARVITSET? Muoviputkilot (1kpl/ryhmä) hankin Etrasta, ja ne voisivat olla hieman lyhyemmätkin, lakanakangastilkkuja 2kpl/ryhmä, ulkoilukangastilkkuja 1kpl/r. sekä ulkoilukangastilkkuja saumalla ja kuminauhoja 1kpl/r.

MITEN TOIMITAAN?

1. oppilaan testi:

Oppilas kiinnittää puuvillaisen lakanakankaan kuminauhalla muoviputken päähän. Ope esitteli lyhyesti lakanakankaan. Ryhmä tekee oletuksen siitä, kuinka hyvin kangas pitää vettä. Vastauksia tulee laidasta laitaan…

Opettajalla on kannu, jolla hän käy kaatamassa vettä jokaisen testioppilaan putkiloon. Huom. Alla kannattaa pitää jtkn laakeaa muoviastiaa.

Vesihän lurahtaa heti lakanasta läpi, ja oppilaat voivat jakaa ajatuksiaan. Kangaspalan voi tipauttaa muoviastian pohjalle ja putkilo sekä kuminauha jatkaa matkaa oppilaalle no 2.

2. oppilaan testi:

Oppilaille esitellään ulkoilukankaita. Jokaisella on luultavasti käsitys kurahaalareista esim. pikkusisarusten kautta.

Oppilas no 2 kiinnittää ulkoilukankaan kuminauhalla putken päähän. Vesihän osuu kankaaseen sen kuosipuolelle… Eli jos vesi tulee putkesta kankaan nurjalle puolelle, testaamme pissan pysymistä “haalarin” sisäpuolella... 

Ope kaataa taasen oletusten jälkeen vettä testiputkiloihin. HUOM. En ole saanut liitosta itse vedenpitäväksi, joten älä kaada kuminauhan yläpuolelle asti vettä!

Tässä on jo vähän kauemmin odottelua, varsinkin jos kankaat ovat aivan uusia. Pullistunutta ulkoilukankaan pintaa voi testioppilas kokeilla sormella: joko kastuu?

Taas testikangaspala jätetään muoviastian pohjalle, ja testausmateriaalit jatkaa 3. oppilaalle.

3. oppilaan testi:

Tarvikkeet: muoviastia alle, saumallinen ulkoilukangastilkku, kuminauha ja muoviputkilo

Ope on ommellut suoran ompeleen sauman tilkkujen keskelle. Pitääköhän sauma?

Taasen oppilas kiinnittää kuosipuolen putkiloon päin kuminauhalla. Sauman pitää jäädä putkilon alasuun kohdille.

Oletus, ope kaataa vettä ja tutkitaan ja keskustellaan, miten kävi. Yleensähän laadukkaan ulkoiluvaatteen sauma on teipattu. Sellaistakin voisi kokeilla…

4. oppilaan testi:

Tarvikkeet: puupala, pv-kangaspala, ulkoilukangaspala, ehkä hiekkapaperia

Näytän nettihaulla kuvaa laitteesta, jolla testataan kankaan kulutuksenkestävyyttä: Martindalen kestävyystesti. Hyvät toimistotuolikankaathan kestävät yli 50000 kierrosta kulutusta.

Yritämme luoda olosuhteet, jossa ulkoiluhaalarin polvi hieroo “maata”. Puupalaan kiedottuun puuvillatilkkuun saattaa hierottaessa tarttua ulkoilukankaasta väriä. Oppilas ei ihan tunteja jaksa hinkata, mutta hiekkapaperilla saa jo nopeammin kulutusjälkiä, jopa reiän.

Ja ei kun kamat kuivumaan ja käyttöön seuraavalle ryhmälle!

© 2020 Tekijät ja Käsityö verkossa Ry

Punomo.fi:n opetus- ja kaupalliseen käyttöön vaaditaan lisenssi. Lue lisää!