Pehmolelut - opintokokonaisuus
PEHMOLELU - OPINTOKOKONAISUUS. OPPILAAN OHJEET
|
TEHTÄVÄ |
- Tehtävänä on valmistaa pehmolelu
- Suunnittelun pohjana on tarina, runo tai jokin muu selvitys, joka kertoo pehmolelusta tai lelun omistajasta.
- Pehmolelu on tarinasi päähenkilä.
POHDITTAVAA
- Millaisen tarinan haluan kertoa?
- Kuka tarinan päähenkilä on?
- Miltä tarinan henkilä/hahmo näyttää?
|
TAVOITTEET |
- suunnitteluprosessin hahmottaminen
- valmistusprosessin suunnittelu ja sen mukainen työskentely
- kaavoituksen perusteiden harjoittelu
- materiaaleihin ja työtapoihin tutustuminen ja harjoittelu
- ohjeidenlukutaidon kehittäminen
- itsearvioinnin kehittäminen
POHDITTAVAA
- Mitkä ovat omia vahvoja ja heikkoja puoliasi näistä tavoitteista?
- Mitkä ovat omat tavoitteesi?
|
RYHMÄTYÖ |
- 3 - 4 oppilaan ryhmät
- ryhmän kanssa käydään ryhmäkeskusteluja suunnittelun ja valmistuksen aikana
- ryhmän tehtävänä on ideoida, arvioida ja kannustaa
POHDITTAVAA
- Miten voin auttaa ryhmän jäseniä?
- Miten osallistun ryhmän keskusteluihin?
|
OHJEET |
- Pehmolelun vartalon valmistusohjeet ja kaavat on saatavilla valmiina
- Eri valmistustekniikoihin voi tutustua Internetissä (esim. Punomo.fi), lehdissä ja kirjoissa
- Suunnittele itse pehmolelusi yksityiskohtien, vaatteiden ja asusteiden valmistusohjeet
POHDITTAVAA
- Mihin tekniikoihin voisin vielä tutustua?
- Mitä uusia tekniikoita haluaisin oppia?
|
MATERIAALIT |
- Käytettävissä on tekstiilityän luokan varastosta löytyvät materiaalit
- Lisäksi voit halutessasi, vanhempien luvalla, tuoda käytästä poistettuja asusteita, vaatteita tai sisustustekstiilejä
POHDITTAVAA
- Mikä materiaali sopii pehmoleluusi?
- Mihin materiaaliin haluisin tutustua?
|
AIKATAULU |
1. kerta
- tehtävään tutustuminen
- tehtävän tavoitteet, käytettävät materiaalit ja tekniikat
- KOTITEHTÄVÄ 2. KERRALLE:
Kirjoita tarina, runo tai jokin muu selvitys (käsitekartta tms.), jossa päähenkilänä on pehmolelu tai sen omistaja.
2. kerta
- pehmolelun ulkoasun suunnittelu kirjoitetun tarinan pohjalta
- 5 erilaista piirrettyä suunnitelmaa
- materiaalien ja valmistustekniikoiden suunnittelu
3. kerta
- ryhmäkeskustelu: omien suunnitelmien esittely ja uusia ideoita suunnitteluun
- ryhmäkeskustelun tukena suunnittelun kysymyslista
- valmistustekniikoiden ja asusteiden, vaatteiden ja yksityiskohtien valmistusohjeiden kirjaaminen
4. kerta
- jaetaan pehmolelun vartalon kaavat ja työohjeet
- saumavarojen piirtäminen
- tyäohjeiden lukeminen
- tarvittaessa valmistuksen suunnittelu valmiiksi
- ryhmäkeskustelu: valmistustekniikan soveltuminen ja ongelmakohdat, tekniikan hallinta, valmistuksen vaiheet, kaavoitus ja ajankäyttä
- ryhmäkeskustelun pohjalta suunnitelmien muokkaus
- valmistuksen aloitus
5. kerta
- pehmolelun valmistusta
- ryhmäkeskusteluja: kannustaminen, ideointi, ongelmien ratkaisu
6. kerta
- kuten 5. kerta
- pehmolelut valmistuvat!
- KOTITEHTäVä TARVITTAESSA: valmista ja viimeistele pehmolelu palautuskuntoon
7. kerta
- palautekeskustelu joko ryhmissä tai yhteisesti luokassa: projektin vaativuus, mielekkyys, materiaalien ja valmistustekniikoiden valinnat, ongelmat ja oppiminen
- oma arviointi: Pehmolelun arviointilomake
|
PALAUTUS |
- valmis pehmolelu
- arviointilomake
MUISTA NIMI MOLEMPIIN!
|
ARVIOINTI |
- Suunnittelusta, työskentelystä & valmistuksesta ja valmiista kokonaisuudesta muodostuu Pehmolelu -projektin yhteisarvosana
- Suunnittelu: tuotteen ulkoasun ja tarinan yhteys, valmistuksen suunnittelu, materiaalien sopivuus ja myös suunnitteluprosessin eteneminen ja ryhmäkeskustelut
- Työskentely ja valmistus: itsenäinen työskentely, ohjeiden lukutaito, materiaalin ja työvälineiden hallinta ja myös prosessin eteneminen annetussa aikataulussa
- Valmis kokonaisuus: tekstin ja pehmolelun yhteen sopivuus, tuotteen laatu ja itsearviointi
|
© 2023 Tekijät ja Käsityö verkossa Ry
Punomo.fi:n opetus- ja
kaupalliseen käyttöön vaaditaan lisenssi. Lue lisää!