Koskettelukirjojen idea on tunnustelemalla "lukeminen" ja oppiminen

Koskettelukirja kehitettiin alun perin näkövammaisten lasten kuvakirjaksi. Koskettelukirjat
tukevat kuitenkin myös esimerkiksi monivammaisten ja kehitysvammaisten lasten ja nuorten
kasvua. Koskettelukirjat sopivat näkö- ja monivammaisille, autistisille ja kehitysvammaisille lapsille, sekä kehitysvammaisille nuorille ja aikuisille ja myös muistiongelmaisille senioreille.

Muutama verkosta poimittu esimerkki:

Koskettelukirjassa kuvat ja muut sivuille tulevat elementit ovat enemmän tai vähemmän kolmiulotteisia

Kuvien esittämät esineet ja hahmot ovat yleensä muodoiltaan pelkistettyjä ja väreiltään selkeitä, etenkin jos kirjan käyttäjällä on näkövamma tai ongelmia hahmottamisessa.

Koskettelukirjat voivat olla ensikirjoja, loru-, runo- tai satukirjoja, tarinoita. Ne voivat olla myös oppi- ja tehtäväkirjoja. - Käsityön materiaalituntemusta voisi mainiosti opiskella koskettelukirjan avulla…
Ks. lisää Celia-kirjaston sivulta Opas koskettelukirjan tekijälle (pdf)

Vauvalle koskettelukirja huovasta löytyy Punomosta. Idea ja kuvat: Satu Muja

Mitä koskettelukirjan tekijän kannattaa ottaa huomioon?

  • koskettukirjan on oltava kestävä; siinä pitää olla (jäykät) sivut - pahvi tai kangas - pyöristetyillä kulmilla
  • kangassivut voi myös pehmustaa ohuella vanu- tai vaahtomuovilevyllä (vauvojen kirjat)
  • koskettelukirjan on oltava täysin turvallinen: käytä turvallisia materiaaleja, jotka on kiinnitetty pitävästi sivuihin
  • ei teräviä esineitä, ei myrkyllisiä aineita, ei pieniä esineitä, jotka voivat irrota tai joita pieni lapsi voisi niellä, ei myöskään pitkiä nauhoja jne.
  • hyvä ratkaisu voi olla kiinnittää esineitä tarranauhalla tai neppareilla, jotta esineen voi tuntea kirjassa ja myös poimia käteensä, tutkia sitä ja tunnistaa sen todelliseksi esineeksi – se helpottaa siirtymistä todellisuudesta esitykseen kirjassa
  • käyttäjän mukaan kuvien on oltava merkityksellisiä, selkeitä ja yksinkertaisia, tarinoiden tulee olla riittävän yksinkertaisia, jotta ne on helppo ymmärtää
  • käytä moniaistisia materiaaleja, jotka stimuloivat kosketuksen lisäksi tarvittaessa myös kuuloa, hajua
  • katso, että elementtien ja myös sivun taustan välillä on hyvä kontrasti
  • heijastavat materiaalit voivat olla erittäin hyödyllisiä, mutta jotkut heikkonäköiset lapset hämmentyvät kaikesta, mikä häikäisee
  • asettele elementit väljästi, vältä päällekkäisyyttä
  • kunnioita mittasuhteita ja vältä perspektiiviä; ihmishahmot ovat parhaiten edustettuina edestäpäin, kun taas eläimet on esitettävä profiilissa (4 jalalla)
  • sivut on kiinnitettävä toisiinsa niin, että sivuaukeamat voidaan avata vaakasuunnassa kokonaan jokaisen sivun koskettamista varten ja kirjan sulkemista varten
  • tekstin tulee olla isolla (16 pt.)
  • teksti ja kuvat kannattaa sijoittaa aina samoille kohdille joka sivulla
  • sivun muoto ja koko vaihtelee lapsen iän ja myös kirjan aiheen mukaan; vauvoille sivukoko 15 x 15 cm, sitten 20 x 20, sitten 25 x 25, sitten 21 x 29,7 sen mukaan miten käyttäjä kasvaa
  • sivujen määrä riippuu aiheesta ja myös lapsen iästä; vauvan kirjassa 5 – 6 sivua voi riittää
  • sivujen alareunaan voi olla sivunumeroiden sijasta toteuttaa perusviivan josta käyttäjä voi tunnustelemassa saada selville missä kohdalla kirjassa ollaan

Hyödynnä käsityötaitojasi koskettelukirjan valmistamisessa: ompele, virkkaa, neulo, askartele...

Kuvassa virkattu mehiläinen Celia-kirjaston kirjan sivuilta.

Linkki: Celia-kirjasto Koskettelukirjat »

© 2024 Tekijät ja Käsityö verkossa Ry

Punomo.fi:n opetus- ja kaupalliseen käyttöön vaaditaan lisenssi. Lue lisää!