Suunnitellaan huppari!

TUUMATALKOOT
SUUNNITELLAAN HUPPARI

Ohjeet opettajalle tuumatalkoiden toteuttamiseksi

Valmistelu:

Tarvikkeet:

  • Kyniä
  • Piirustuspaperia
  • Tarroja äänestykseen

Valmistele luokka:

  • Ryhmittele kolme isompaa pöytäryhmään, johon suunnitteluryhmät mahtuvat työskentelemään
  • Varaa luokan seinästä isompi tila, johon saat laitettua jokaiselle suunniteltavalle kohdalle (1-6) oman sarakkeen

Teet suunnitelun kohdista (1-6) arvontaa ja ryhmiä varten laput

  • 1. Muoto, 2. Väritys, 3. Huppu, 4. Hihat, 5. Taskut ja 6. Kiinnitys

Vaihe 1:

  • Jaa oppilaat kolmeen ryhmään
  • Suorittakaa arvonta, jossa kullekin ryhmälle jakautuu
    Kaksi suunnittelun kohtaa
  • Virittäytyminen tehtävään:
    • Näytä oppilaille inspiraatiotaulua ja pohtikaa huppareiden erilaisia
      Yksityiskohtia yhdessä (kts. Sivu 7)
    • Vinkki!: voitte purkaa yhdessä vanhan hupparin, tarkastella sen
      Osia ja miten se on koottu konkretisoidaksenne tehtävää

Vaihe 2:

  • Tehtävänanto:
    • Jokainen ryhmä suunnittelee arvonnasta saatuihin suunnittelun
      kohtiin mahdollisimman monta ratkaisua (piirtäen tai kirjoittaen)
      • Vinkki opettajalle!: jos luokassa on mahdollisuus käyttää tietokonetta, niin
        suunnittelussa voi hyödyntää myös tietokoneen piirustus- tai
        kuvanmuokkausohjelmia
  • Aikaa suunnitteluun 15 minuuttia. (aikaa voi lisätä, jos
    suunnittelu jää pahasti kesken)
  • Kun aika on kulunut ja suunnittelu käyty läpi, opettaja kerää
    tuotokset

Vaihe 3:

  • Suunnitelmien katselmus:
  • Opettaja asettaa suunnitelmat omiin sarakkeisiin (huput, taskut,
    hihat jne.)
  • Ehdotuksia tarkastellaan, niistä keskustellaan ja pohditaan
    parannusehdotuksia
    • Opettaja virittää keskustelua esimerkiksi tämän kaltaisin kysymyksin:
      • Onko kaikki vaihtoehdot mahdollisia toteuttaa käytännössä? miksi?
      • Mikä tekee tämän yksityiskohdan muodosta mielenkiintoisen?
      • Miten tätä yksityiskohtaa voisi kehittää eteenpäin?
      • Sopiiko tämä materiaali käyttötarkoitukseen? perustele?
      • jne.

Vaihe 4:

  • Äänestys:
    • Jokaiselle oppilaalle jaetaan kuusi tarraa
    • Jokainen oppilas käy laittamassa tarran mieluisimpaan
      Suunnittelun kohtaan
    • Kustakin yksityiskohdasta jää lopulta kolme eniten ääniä saanutta
      Vaihtoehtoa
      • Oppilaat voivat itsenäisesti valita jokaisen kohdan kolmesta vaihtoehdosta
        Oman hupparinsa rakennuspalat
  • Tehtävä jatkuu yksilöllisesllä suunnittelulla valittujen
    Vaihtoehtojen parissa

Muokattu viimeksi 7/2024

TUUMATALKOOT: HUPPARIN SUUNNITTELU»

Jaa somessa:

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.