MIKSI?

  • Koska nykyinen maailma on täynnä mielikuvamainontaa, kuvankäsittelyä, itsetunto- ja mielenterveysongelmia.
  • Meidän jokaisen kehossamme löytyy mielenkiintoisia ja kauniita muotoja.
  • Tavoitteena kiinnittää huomio oppilaan omaan kehoon ja pienin askelin opetella hyväksymään itsessään epämieluisat kohdat.

KUINKA VOIN HYÖDYNTÄÄ TÄTÄ MATERIAALIA?

  • Ottamalla osia kokonaisuudesta, tai toteuttamalla koko paketin alusta loppuun.
  • Etä-tai lähiopetuksessa.
  • Ohessa on suunnitelma opetuskertojen etenemisestä. Suunnitelma on tehty 3 x 45 min oppituntien mukaan. Riippuu kuitenkin ryhmästä ja käytettävästä ajasta, kuinka paljon aikaa millekin työvaiheelle tarvitaan.
  • Tehtävä on toteutettu etäkoulun aikana TeamsinTeamsin välityksellä.
    • Oppilaat saivat mukaansa koululta palan kangasta, neulan ja yhden langan. Lisäksi sai käyttää kotoa löytyviä materiaaleja. Poissaolijat hakivat materiaalit koululta ensimmäisen etäkerran aikana.
    • Jokaisen opetuskerran aluksi otettiin videoyhteys, jossa oli alustus ja tehtävänanto. Lopuksi otettiin uusi tapaaminen, jossa oppilaat esittelivät muille tuntien aikaisen edistymisensä ja liittivät Teamsin palautuskansioon kuvan työstä.
    • Jatkamme kevään aikana kirjonnat valmiiksi tuotteiksi.

EHDOTELMA OPETUSKERTOJEN ETENEMISESTÄ
1. kerta
Oman kuvan katselu, oman kehon muotojen tutkiminen. Mielenkiintoisten kohtien valinta ja niistä luonnosten tekeminen.

2. kerta
Kehosta valitusta muodosta kirjontatyön suunnittelu. Kirjontapistojen harjoittelu(n aloittaminen).

3. ja 4. kerta
Kirjontatyön aloitus ja eteneminen (pistoharjoitusten jatkaminen)

5. kerta
Valmistuneesta kirjonnasta tuotteeksi

Viimeinen kerta
Näyttely syntyneistä kirjonnoista ja valmistuneista tuotteista



Julkaisun on lahjoittanut Tekstiiliopettajaliitto ry ja sen on laatinut Heli Lehtelä

Avaa julkaisu PDF-muodossa

© 2024 Tekijät ja Käsityö verkossa Ry

Punomo.fi:n opetus- ja kaupalliseen käyttöön vaaditaan lisenssi. Lue lisää!