
Taustaa:
Oppitunti ja siihen liittyvät tehtävät tukevat eri kouluasteiden ympäristöopin, biologian, kuvataiteen ja käsityön oppiaineiden tehtävää ja tavoitteiden saavuttamista.
Me antavat mahdollisuuden metsäaiheisen monialaisen oppimiskokonaisuuden rakentamiseen yhdistämällä esim. ympäristöopin, kuvataiteen, käsityöt, teknisen työn, liikunnan, äidinkielen ja yhteiskuntaopin oppiaineet. Antoisia hetkiä lumoavan metsäteeman parissa!
Aineisto on alkuaan liittynyt WWF:n koulukiertueeseen 2017
Ryhmätöiksi sopivat kalakäsityöohjeet

Sisältää jättiankeriaan ja läpinäkyvän saimaannieriän kuvitetut työohjeet ja kaavat Helsingin yliopiston käsityönopettajaopiskelijoiden laatimina. Toteutus: Anni Nuutila, Kirsi Sahi, Niina Hiltunen, Salla Vaaja, Hilma Hokkanen, Nina Kuivalainen ja Tanja Pohjola.
Kalakäsityöohjeita kovista materiaaleista

Sisältää meriharjus-aiheisen pannunalusen ja avaimenperän sekä lohipiparimuotin kuvitetut työohjeet ja kaavat Helsingin yliopiston käsityönopettajaopiskelijoiden laatimina. Toteutus: Laura Haapalahti, Henna Hyry, Mervi Suomi, Noora Salonen, Sanna Kataja ja Päivi Heikkilä.
- Ikäryhmä 10-12, 13-16
- Teema Elinympäristöt, Uhanalaiset lajit
- Tyyppi Käsityö ja askartelu
Metsälajikäsityö: Utelias palokärki

Ideoita keksivään ja kokeilevaan käsityöprojektiin eri-ikäisille, palokärki inspiraation lähteenä. Tavoitteena on tunnistaa palokärjen pääpiirteet ja pohtia erilaisia tekniikoita, joilla piirteet saadaan esille. Sisältää myös toteutuksen hinta-arvioita ja ehdotuksia töiden arviointiperusteisiin. Suunnittelu: Greta Patronen, Laura Taivalaho, Sara Urtti (Käsityöopettajan koulutus, Helsingin yliopisto)
- Ikäryhmä 7-9, 10-12, 13-16
- Teema Elinympäristöt, Uhanalaiset lajit
- Tyyppi Käsityö ja askartelu
Metsälajikäsityö: Raidankeuhkojäkälä yksin tai yhdessä

Ideoita jäkäläprojektin toteuttamiseen virkkaamalla ja huovuttamalla. Tavoitteena on kokonainen käsityöprosessi suunnittelusta arviointiin, oppilaiden heittäytyminen luovaan työhön sekä itsearvioinnin harjoittelu. Mahdollistaa 1-9 lk:n oppilaiden osallistumisen samaan kokonaisuuteen. Suunnittelu: Riikka Räty, Johanna Soppela ja Vilma Virtanen (Käsityönopettajan koulutus, Helsingin yliopisto)
- Ikäryhmä 7-9, 10-12, 13-16
- Teema Elinympäristöt, Uhanalaiset lajit
- Tyyppi Käsityö ja askartelu
Metsälajikäsityö: Tupsuisen koralliorakkaan kutsu

Lataa (PDF, 1.66 MB)Jaa linkki
Ideoita koralliorakkaan inspiroimiin oppilastöihin eri ikäluokille. Tekemisen lisäksi huomiota kiinnitetään ideointiin, suunnitteluun, dokumentointiin ja arviointiin. Suunnittelu: Kaisa Kivipelto ja Veera Vähä-Heikkilä (Käsityönopettajan koulutus, Helsingin yliopisto)
- Ikäryhmä 4-6, 7-9, 10-12, 13-16
- Teema Elinympäristöt, Uhanalaiset lajit
- Tyyppi Käsityö ja askartelu
Metsälajikäsityö: Yhteisöllisesti toteutettu tattimetsä

Haavanpunikkitatin inspiroiman projektin pyrkimyksenä on tuottaa oppilaille kokonaisen käsityön kokemus. Antaa mahdollisuuden opetuksen eriyttämiseen sekä integrointiin useisiin oppiaineisiin. Mukana projektin kesto-ja hinta-arviot sekä vinkkejä soveltamiseen, dokumentointiin ja arviointiin. Toteutus: Kira Kalliomaa, Pinja Kalliomaa, Essi Kronqvist (Käsityönopettajan koulutus, Helsingin yliopisto)
- Ikäryhmä 7-9, 10-12, 13-16
- Teema Elinympäristöt, Uhanalaiset lajit
- Tyyppi Käsityö ja askartelu
Metsälajikäsityö: Yhteisöllinen aarnihiippasammalseinävaate

• Opettaja arvioi oman ryhmänsä taitotason ja valitsee sopivimman toteutustavan sekä tekee siihen liittyviä tarpeellisia kokeiluja.
• Neulahuovutus:
Harjoitellaan neulahuovutusneulan oikeaoppista ja turvallista käyttöä.
Harjoitellaan/kerrataan villan kerrostaminen oikein, jotta tuote huopuu.
Neulahuovutetaan pieniä kokeiluja vaahtomuovipalan päälle
• Virkkaus:
Harjoitellaan/kerrataan erilaisia koululta löytyviä lankoja käyttäen virkkauksessa hyödynnettäviä eri silmukoita (aloitus --, ketju --, kiinteäsilmukka ja silmukoiden lisääminen sekä vähentäminen)
• Ompelu:
Harjoitellaan/kerrataan ompelukoneen käyttöä sekä erilaisia saumoja ja kaavojen hyödyntämistä. Tehdään pieniä kokeiluja erilaisten kankaiden yhdistämisestä toisiinsa
• Puun työstäminen:
Kerrataan erilaisia puuntyöstämisen tapoja kuten sahaamista, vuolemista, hiomista ja ohjataan sorvauksessa.
Jokainen suunnittelee ja valmistaa oman palansa yhteiseen työhön. Painamalla ja muita tekstiilityön tekniikoita hyödyntäen toteutetaan aarnihiippasammaleen muotoa ja struktuuria. Projekti on jaoteltu tasoihin, jotta osallistuminen on monen ikäisille ja eritasoisille oppijoille mahdollista. Suunnittelu: Anne Ruokonen, Annukka Mäntynen, Sirke Reiman ja Eeva-Leena Sirviö (Käsityönopettajan koulutus, Helsingin yliopisto)
ETSI LISÄÄ IDEOITA WWF:N SIVUILTA >>
Vuosisata metsässä – lahopuun salatut elämät
opettajalle on koottuja metsän asukkaiden askartelu- ja käsityöohjeita
