Kirjontakone, tvt opetuksessa


Kirjontakone
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa, esimerkki sovellettavaksi

Oppiaine: Käsityö/tekstiilityö
Tehtävän nimi/aihe: Kuvasta ommelluksi kirjontakuvioksi
Sopivin luokka-aste: 7. lk
Tehtävän tekemiseen kuluva aika: 2*1 h + itsenäinen työskentely (2-4 h)


TAVOITE
-
Oppilas oppii käyttämään Bernina Artista 3.0 –kirjontaohjelmaa ja -kirjontakonetta niin,
että pystyy digitoimaan ja ompelemaan valitsemansa kuvan mahdollisimman omatoimisesti (ohjeita).
- Oppilas oppii piirtämään tai valitsemaan digitoitavaksi sopivan kuvan.
- Oppilas oppii käyttämään skanneria.


YLEISTÄ
Kirjontaohjelma toimii vain yhdessä tietokoneessa kerrallaan, joten emme voi käyttää ohjelmaa yhteisesti ATK-luokassa.
Kirjontaohjelmamme toimii vain kirjauduttaessa luokan tietokoneelle (ei verkossa),
joten yksinkertaisinta on työstää kuvio yksi oppilas kerrallaan luokan tietokoneella.

Tekstiilityötä on kolme tuntia viikossa.
Syksyllä sukanneulomisen yhteydessä on käytetty perättäisillä viikoilla yksi oppitunti kirjontaohjelman ja
kirjontakoneen opastukseen (pääsääntöisesti opettajan esitystä).
Oppilaat aloittavat sen jälkeen itsenäisen työskentelyn yksi tai kaksi oppilasta kerrallaan.
Opettaja tai muut oppilaat ohjaavat tarvittaessa.
Ensimmäisestä työstä tehdään joko taulu tai kortti, jotta tuotteen ompelu ei vie liikaa aikaa neulomiselta ja seuraavilta töiltä.
Tämän jälkeen oppilaat saavat ommella kuvioita oman valintansa mukaan tuleviin töihinsä 7.-9.luokilla.
Silloin keskitytään myös kuvion suunnitteluun vielä enemmän.


TUNTISUUNNITELMA 
Viikkoa ennen ensimmäistä kertaa oppilaat näkevät, miten kirjontakone ompelee (muutama minuutti).
Katsotaan joitakin aiemmin ommeltuja kuvioita.

 Ensimmäinen opetuskerta (runsas oppitunti)
- oppilaille jaetaan lainaksi monistetut omatoimiohjeet (värilliset ohjeet tietokoneen edessä kansiossa muovitaskuissa)
- opettaja esittelee ohjelman käytön  (perusasiat + muutamia erikoisuuksia) videotykillä kannettavalta tietokoneelta
(ensin skannaus luokan tietokoneelle) ja kuvion siirtämisen kirjontakoneelle
        * edetään omatoimiohjetta seuraten
- ohjeet siitä, millainen kuvio sopii käytettäväksi
        * skannattavaksi piirros: mustalla ohuella tussilla ääriviivat (väritys ohjelmassa)
        * netistä sarjakuvatyyppinen kuva tai muuten ”yksinkertainen” – ei valokuvaa, tekijänoikeuksien huomioiminen
        * kuvion ja/tai tekstin voi tehdä myös suoraan kirjontaohjelmassa oppilaat piirtävät tai etsivät
 

Toinen opetuskerta (vajaa oppitunti)
- opettaja esittelee kirjontakoneen ja käytön periaatteet ja turvallisuusasiat
- ommellaan yhteisesti kuvio omatoimiohjetta seuraten
        * kankaan valinta
        * valitaan kirjontakortilta valmis kuvio (2-3 väriä, ompeluaika 2-5 minuuttia)
        * tukikankaiden käyttö
        * kankaan laittaminen kehykseen (kohdistaminen)
        * kehyksen laittaminen koneeseen, muuntamismahdollisuudet koneessa, näyttöjen esittely
        * lankojen valinta
        * kuvion ompelu
        * kuvion ”viimeistely”
 

Myöhemmät kerrat
- oppilas käsittelee kuvaansa omatoimisesti tietokoneella ja ompelee, kun muilla oppilailla itsenäistä työskentelyä
        * apuna omatoimiohje
        * KOKEILEVA OTE!
        * tallennus oman ryhmän kansioon
        * digitoidun kuvion tulostus
        * ompelu samalla tai seuraavalla opetuskerralla

- kaksi oppilasta voi työskennellä samanaikaisesti: toinen tietokoneella, toinen kirjontakoneella
- laitteiden lisäksi käytettävissä
        * yksiväriset yleispuuvillakankaat, farkkukankaat, markiisikankaat jne.
        * konekirjontalangat
        * erilaiset tukikankaat
        * Ikean puuvalmiit kehykset, askartelumaalit, pensselit
        * kartonkeja, aaltopahveja yms.

 

Jaa somessa:

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.