PROJEKTIN TUOTOKSET
Projektin esittely »


Susanna Lehtinen
 
Kultakauden kuva
Eero Järnefelt, Kaski/ raatajat rahanalaiset

Suunnittelu

Valitsin omaksi lähtäkohdaksi Eero Järnefeltin Kasken, koska se oli mielenkiintoinen, mielikuvia herättävä ja siinä oli kauniit värit. Maalaus esittää käyhiä suomalaisia kaskenpolttajia raatamassa leipänsä edestä. Vuodet 1892-1893 olivat Suomessa katovuosia, minkä seurauksena oli puutetta ja nälänhätää. 

Katseeni kiinnittyi heti etualalla olevaan tyttöän, joka näyttää eksyneen paikalle jostain muualta. Tytän on nälkä, eikä hän halua tehdä työtä. Hän tuijottaa katsojaa suoraan silmiin ikään kuin pyytäen apua. Käyhyys paistaa läpi ihmisten rikkinäisistä vaatteista. 

Vallitsevaa kuvassa on myös kirkas, oranssi tuli. Taustan kaunis sinertävä väri tuo mieleen vapauden.

Tekninen toteutus
 
Tarkoituksena oli alusta asti tehdä tilkkutyö. Maalasin ensin joitain luonnoksia, hain värejä, joita käyttäisin työssäni. Päätin tehdä kolmiosaisen seinätekstiilin. Kankaiden värjääminen oli mukavaa ja paljon helpompaa kuin olin kuvitellut. Väreistä tuli kirkkaita, eläviä ja erittäin onnistuneita: etenkin sininen ja vihreä miellyttivät.

Valmis työ

 


Miina Ant-Vuorinen
 
Kultakauden kuva
Ad`Astra

Suunnittelu ja tekninen toteutus

Heti kun näin sen, valintani oli selvä. Siinä oli kauniit värit ja voimakas värikontrasti. Maalasin kuvan vesiväreillä, mutten juurikaan käyttänyt maalausta apuna. Luonnoksen tekeminen auttoi hahmottamaan kuvaa ja värien suhteita. Oli vaikeaa päättää mistä aloittaa ja miten todella asettelee kankaat. Aluksi kankaat rypistyivät ommellessani niitä, mutta opin pian tekniikan.  

Värjäsin kankaita lähinnä telalla. En käyttänyt kaikkia värjäämiäni kankaita, koska päätin poistaa alkuperäisestä kuvasta tytön ja jättää vain mahtavat, oranssit hiukset.

Ajatuksia kurssista

Kankaiden värjäysprojekti tehtiin kuvaamataidon ja käsityön ryhmien yhteistyönä, olin kuvaamataidossa. Pidin kurssista, prosessi oli mielenkiintoinen. Kankaiden värisävyjen ja kuvioinnin tekeminen itse oli kivaa. Piti miettiä tarkkaan mitkä värit sopivat yhteen.

Olen tyytyväinen työhöni. Tein oikean valinnan jättäessäni maalauksessa olleen tytön pois. Se selvensi työtä ja antoi sille oman ilmeen, eli työstä ei tullut kopio Ad`Astrasta.

Valmis työ


Kaisu Hukkamäki
 
Kultakauden kuva
Fanny Churberg, Kaski, maisema Uudeltamaalta

Suunnittelu

Valitsin Fanny Churbergin maalauksen värien perusteella. Teoksessa oli värejä, joita tarvitsin. Kuva auttoi luonnosteluvaiheessa lähinnä värien valinnassa ja tunnelman luomisessa.

 

Olen todella tyytyväinen tähän kurssiin, joka oli täysin erilainen kuin aikaisemmat. työn lopputulos oli sellainen kuin suunnittelin, siispä miellyttää!

Tekninen toteutus
 
Tyynyt on ommeltu hirsimäkkitekniikalla. Osa kankaista on värjätty telalla osa väriliemissä.

Valmis työ
 

Tyyny poikineen…


Siiri Haarla

Tekninen toteutus


Palapeliä pala palalta

Suunnittelu ja valmis työ

Siirin työskentelytapa oli luovaa ja pohdiskelevaa. Hänellä ei ollut erityistä suunnitelmaa paperilla, vaan hän suunnitteli kaiken aikaa työskennellessään. Hän alkoi rakentaa työtään maalaamansa kankaan ympärille.Tyäskentely näytti selvästikin palapelileikiltä. työskentelyn tuloksena syntyi paljon erilaisia osia, joita Siiri yhdisteli toisiinsa. Siiri ompeli kankaan suikaleita yhteen, joita hän sitten leikkeli ja käänteli ja ompeli taas yhteen. 

 


Karoliina Valo
 
Kultakauden kuva
Hugo Simberg, Haavoittunut enkeli

Ajatuksia suunnittelusta

Valitsin Hugo Simbergin Haavoittuneen enkelin, koska sen viesti on niin epäselvä, monin eri tavoin tulkittavissa. Värit ovat suurimmaksi osaksi luonnollisen tuntuisia ja tunnelma on monin eri tavoin synkeä. Kuvasta sai monenlaisia ideoita, joista suurin osa oli suuritöisiä ja monimutkaisia. Varsinaisesta luonnostelusta ei ollut minulle hyötyä, koska en osannut päättää minkälaisen työn tekisin. 

Värjäyspäivä oli mukava. Varsinainen työ alkoi hahmottua, kun näin minkälaisia kankaita olin saanut aikaan.

Tekninen toteutus

Työskentely sujui suht jouhevasti. Ommellessa täytyi olla varovainen, koska kangassuikaleet olivat ohuita ja suuret mutkat olisi pitänyt purkaa. Kurssi oli todella mukava ja olen tyytyväinen työhöni.
 
Valmis työ


Satu Vasala
 
Kultakauden kuva
Helene Schjerfbeck, tyttö hiekkakuopassa

Ajatuksia työskentelystä

Ensin valittiin jokin maalaus Suomen taiteen kultakaudelta. Valitsin Helene Schjerfbeckin tyttö hiekkakuopassa -maalauksen, koska siinä oli niin ihanat värit. Olin heti päättänyt, että haluan tehdä hameen. Hameen helman pystyi tekemään tilkkutyötekniikalla. 

Kankaiden värjäys oli ihanaa, niistä tuli tosi ihania värejä, eikä yksikään kangas näyttänyt samanlaiselta. Tilkkujen ompelu oli ihan hauskaa ja helppoa. Kokoajan sai jotain näkyvää aikaan, niin että sitä oli mielenkiintoista tehdä. 

Hameesta tuli ihan hieno ja se kuvastaa maalausta, joka oli lähtäkohtana. työ oli kaiken kaikkiaan ihanin kässätyö minkä olen koskaan tehnyt.

Tekninen toteutus

Värjäsin hameen puuvillakankaasta, jonka olin solminut siten, että saisin suuria valkoisia renkaita.

Koska tein työstä käyttävaatteen, ompelin tilkut yhteen saumurilla (kestävämpi).

Kuvisluokassa sai myös maalata kankaita. Tilkkuja saattoi yhdistellä monella eri tavalla, kaikki riippuu vaan mielikuvituksesta.

Värjäämissäni kankaissa epätasaisesti värjäytyneet kankaat olivat ihanimpia.

Valmis työ


Projektin esittely »


© KÄYTTÖEHDOT: Ammattikäyttöön tarvitset lisenssin »

Tue toimintaamme käsityön hyväksi, tee lahjoitus!