« Etusivu / Elämää Takkulan talossa
Otetaan selvää!
Tutkitaan entisajan elämää! Otetaan selvää millaista ihmisten elämä on ollut ennen meitä, esimerkiksi 100 vuotta sitten Takkulan talossa.
Tehtävä 1
- Tutustu Takkulan taloon kuvagalleriaa hyödyntäen
* Valitse talosta sinua kiinnostava asukas tai esine.
* Mitä saat selville valitsemasi asukkaan tai esineen valmistamistavasta kuvien perusteella?
* Valmista taloon uusi asukas tai esine. Käytä hyödyksesi selville saamiasi tietoja sekä halutessasi ohjeita.
Tehtävä 2
- Keskustele parisi kanssa, mitä tiedätte jo ennestään tutkimastanne aiheesta. Pohtikaa, mitä haluaisitte vielä saada siitä selville.
◦ Onko joku kertonut sinulle jotakin kyseisestä aiheesta?
◦ Oletko kuullut tai lukenut tarinoita, jotka kertovat entisajasta?
◦ Onko joku sukulainen tai tuttava elänyt tällä aikakaudella?
◦ Oletko nähnyt esimerkiksi tv:ssä ohjelmia aiheesta?
◦ Oletko nähnyt tavaroita kyseiseltä aikakaudelta?
- Käykää koko luokan ja opettajan kanssa läpi kokemuksianne ja aikaisempia tietojanne asiasta.
◦ Onko muillakin samanlaisia kokemuksia tai tietoa?
◦ Onko muilla eriävää tietoa sinun tietosi kanssa?
◦ Ottakaa selvää, onko jollakin teistä hieman virheellistä tietoa.
- Tiedonhankintatapoja ja tietolähteitä on monenlaisia.
◦ Voit haastatella aiheesta tuntemiasi vanhempia henkilöitä tai muuta asiantuntevaa henkilöä.
◦ Kirjasto on myös oivallinen paikka tiedonhankintaan.
◦ myös museoista voi olla hyötyä tutkimusretkelläsi.
◦ Internet on nopea ja helppo tiedonhankintaväylä, mutta muista olla kriittinen.
◦ Mistä muualta voisit saada tietoa asiasta?
Tehtävä 3: Näin ennen rakennettiin
- Millaisissa asumuksissa ihminen on asunut?
- Mistä materiaaleista taloja on rakennettu?
- Entä ovet ja ikkunat?
- Onko taloissa ollut useita kerroksia?
- Millaisia kattoja taloihin oli tapana rakentaa?
- Näkyykö alueellisuus rakennuksissa?
- Millaisia eri tiloja rakennuksissa oli?
- Mitkä olivat ihmisyhteisöjen tärkeitä rakennuksia?
- Valitse mieleisesi rakennus ja perehdy siihen tarkemmin.
* Voit tehdä sen pohjalta luonnoksia.
* Voit luonnostella myös rakennuksia, jossa yhdistyy useiden eri rakennusten piirteitä.
- Kun olet ottanut selvää entisajan rakennuksista esimerkiksi parisi kanssa, kootkaa tiedot yhteen pienryhmissä.
- Esittele valitsemasi rakennus muille.
- Valmistakaa seinäjuliste, jossa on esitelty erilaisia vanhanaikaisia rakennuksia.
* Julisteesta voi löytyä tietoiskuja rakennuksen eri osista ja niiden valmistuksesta sekä materiaaleista, käyttötarkoituksesta ja tyypillisestä sijainnista.
- Jos aiot itse valmistaa vanhan rakennuksen pienoismallin, mieti mitä materiaaleja voisit käyttää työssäsi.
* Tarvitsetko uusia materiaaleja vai voisitko esimerkiksi kierrättää?
Tehtävä 4: Kihvelit ja kahvelit, talikot ja pulikat
- Millaisia tavaroita ja esineitä ihmiset ovat omistaneet/käyttäneet/tarvinneet?
- Millaisia työkaluja heillä on ollut käytössään?
- Millaisia huonekaluja rakennuksissa on ollut?
- Mitä muuta tarve-esineistöä rakennuksista löytyi?
- Mistä materiaaleista tavarat on valmistettu?
- Kuka tavarat valmisti?
- Käytettiinkö esineistä joitakin nykysanastosta poikkeavia nimityksiä?
- Käy tutustumassa vanhoihin tavaroihin ja esineisiin esimerkiksi kotiseutumuseossa.
- Tutustu samalla esineiden käyttötarkoituksiin ja tilanteisiin.
- Tuo kotoa vanhoja esineitä ja esittele niiden alkuperä, käyttäjä ja tarkoitus luokallesi.
- Järjestäkää koululle vanhoista tavaroista näyttely, jossa te toimitte asiantuntijoina ja oppaina.
Tehtävä 5: Näin ennen elettiin
- Ketä kaikkia taloissa on asunut? Ihmisiä? Eläimiä?
- Mitä asioita ja tehtäviä on kuulunut heidän jokapäiväiseen elämäänsä? Entä viikko, kuukausi-, ja vuosirytmiin?
- Millaisia ammatteja ihmisillä on ollut?
- Millaisia kodintekstiilejä heillä oli käytössään?
- Millaisia vaatteita he ovat käyttäneet? Kuinka paljon heillä oli vaatteita?
- Mistä materiaaleista tekstiilit ja vaatteet on valmistettu?
- Mistä näitä materiaaleja on saatu?
- Mistä ihmiset ovat saaneet tekstiilejä ja vaatteita? Kuka ne on valmistanut ja miten?
- Millaisia elintarvikkeita heillä on ollut käytössään?
- Mistä he ovat saaneet elintarvikkeensa?
- Onko heillä ollut kotieläimiä? Millaisia?
- Pitivätkö he eläimiä hyöty- vai hupitarkoituksessa?
- Järjestäkää koulussa vanhanajan koulupäivä.
* Oppilaat tulevat kouluun pukeutuneina vanhanaikaisiin vaatteisiin (jos kaikilla ei ole, vaatteita voidaan lainata tai muuten improvisoida)
* Oppilaat tuovat eväät kouluun mukanaan.
* Muutenkin koulussa käyttäydytään vanhojen järjestyssääntöjen mukaisesti.
* Kirjoittakaa aiheesta kirjoitelma: Miltä tuntui olla oppilaana vanhanajan koulussa? Mikä oli kivaa ja mikä tylsää? Vertaile nykypäivän ja entisajan koulukäytäntöjä - hyviä ja huonoja puolia kummastakin.
* Keskustelkaa tuntemuksistanne esimerkiksi seuraavana päivänä.
- Valmistelkaa näytelmä entisajan ihmisten elämästä, asumisesta ja työtehtävistä. Hyödyntäkää vanhoja tavaroita ja asuja.
Hanna Koskimies & Heidi Päivinen 2006