
Visuaalinen ja tekninen suunnittelu
Oppilas
- havaitsee myös itsenäisesti ongelmia, kehittelee luovasti ideoita ja suunnittelee ohjatusti tuotteita, joissa on pyritty ottamaan huomioon käytettävissä oleva aika, välineet, materiaalit, tuotteiden esteettisyys, ekologisuus, kestävyys, taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus
- ymmärtää suunnittelemansa tuotteet myös viestiksi ympäristölle
- dokumentoi suunnitelman esimerkiksi kuvallisesti, sanallisesti, näyttein, pienoismallin avulla tai muulla tavoin siten, että siitä käy ilmi, millainen idea on ja millä tavoin se on tarkoitus valmistaa
- osaa ohjatusti käyttää suunnittelussaan aineksia suomalaisesta ja muiden kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuurista.
Valmistaminen
Oppilas
- työskentelee tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti työturvallisuusohjeita noudattaen sekä huolehtii työympäristönsä järjestyksestä ja viihtyisyydestä
- hallitsee perustekniikoita siten, että tuotteesta tulee tarkoituksenmukainen, viimeistelty, ekologinen ja esteettinen
- osaa työskennellä tavoitteisesti yksin tai tiimeissä
- osaa ohjatusti käyttää työssään kehittynyttä teknologiaa ja ymmärtää teknologian käsitteitä, järjestelmiä ja niiden sovelluksia
- osaa soveltaa muissa oppiaineissa oppimaansa tietoa ja taitoa.
Itsearviointi ja prosessin pohdinta
Oppilas
- kykenee ohjatusti tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan
- havaitsee vahvuuksia ja heikkouksia prosessissa ja tuloksissa
- osoittaa arvioinnissa kritiikinsietokykyä ja haluaa suunnata toimintaansa palautteen mukaisesti
- arvioi ideoitaan ja tuotteitaan esteettisin, taloudellisin, ekologisin ja tarkoituksenmukaisuuskriteerein
- ymmärtää teknologian, kulttuurin, yhteiskunnan ja luonnon välisiä riippuvuuksia
- muodostaa realistisen kuvan taidoistaan ja kehittymismahdollisuuksistaan.
ARVIOINTI
10
- Minulla on käsityöhön liittyvä erityislahjakkuus.
- Opettelen innokkaasti uusia taitoja ja enemmän kuin on tarpeen työn suorittamiseksi.
- Suunnitelmani ovat omaperäisiä ja haluan suunnitella myös tuotteiden toteutuksen ja/tai esitän toimivia parannuksia valmiisiin suunnitelmiin ja työtapoihin. Lisäksi haen oma-aloitteisesti lisätietoa eri lähteistä. Kaikki tämä käy ilmi dokumentoinnistani kaikissa työn eri vaiheissa.
- Otan huomioon ekologiset arvot ja tiedän laajasti ajatellen mitä se tarkoittaa.
- Työskentelyni ja työni on laadultaan erinomaista.
- Autan mielelläni ja oma-aloitteisesti muita oppilaita enkä häiritse.
9
- Koen käsityön harrastukseksi ja haluan oppia lisää.
- Pyrin suunnittelemaan ja valmistamaan omaperäisen, kauniin ja toimivan tuotteen, enkä tyydy toteuttamaan työtäni vaivattomimmalla tavalla.
- Tavoitteenani on itse ratkaista työssä esille tulevat ongelmat kirjallisen ohjeen tai päättelyn avulla.
- Dokumentoinnistani käy selville suunnitelmani, työni eteneminen, lopputulos ja keksimäni jälkiparannukset.
- Otan huomioon ekologiset arvot kaikessa työskentelyssäni.
- Työskentelen tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen sekä muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
- Osaan ja muistan eri tekniikoita ja sovellan niitä tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa.
- Autan mielelläni muita oppilaita.
- Työni on laadultaan hyvää.
8
- Työn suunnittelu ja toteutus kiinnostaa minua ja pyrin tekemään sen itsenäisesti.
- Dokumentoinnistani käy selville suunnitelmani, työni eteneminen ja lopputulos. Työni vastaa dokumentointiani.
- Otan huomioon ekologiset arvot kaikessa työskentelyssäni.
- Muistan yleensä minulle opetetut asiat.
- Yritän ratkaista ongelmat annetun ohjeen pohjalta, vaikka joudunkin joskus kysymään lisäohjetta opettajalta.
- Pyrin työskentelemään tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen ja muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
- Haluan auttaa myös muita oppilaita. Työni on siisti ja käyttökelpoinen.
7
- Suunnittelen työtäni ja sen toteutusta.
- Dokumentoin työtäni suppeasti valmistuksen eri vaiheissa.
- En aina muista minulle opetettuja asioita, kysyn toistuvasti neuvoja jo opetetuissakin asioissa enkä jaksa seurata kirjallisia ohjeita.
- Annan toisille oppilaille työrauhan.
- Saan kuitenkin työni valmiiksi, vaikka joskus jokin osa joutuukin hukkaan.
5-6
- Työn suunnittelu ja toteutus ei kiinnosta minua.
- En tee minkäänlaisia muistiinpanoja tai dokumentointia.
- Työskentelyyni joudutaan jatkuvasti puuttumaan välinpitämättömyyden, virheiden ja laiminlyöntien takia.
- Häiritsen jatkuvasti muiden oppilaiden työskentelyä.
- En saa töitäni ajoissa valmiiksi, enkä pysty pitämään töitäni, tai töitteni osia tallessa
4
- Työni on kesken tai sitä ei ole aloitettukaan.
Voit korvata jonkun osa-alueen puutteita olemalla tavoitetta parempi toisella osa-alueella. Useat myöhästelyt laskevat oppiaineen numeroa.