Etusivu » Käsityönopetus » Opettaminen » Arviointi » Käsityön päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8

Käsityön päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8


Visuaalinen ja tekninen suunnittelu

Oppilas

  • havaitsee myös itsenäisesti ongelmia, kehittelee luovasti ideoita ja suunnittelee ohjatusti tuotteita, joissa on pyritty ottamaan huomioon käytettävissä oleva aika, välineet, materiaalit, tuotteiden esteettisyys, ekologisuus, kestävyys, taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus
  • ymmärtää suunnittelemansa tuotteet myös viestiksi ympäristölle
  • dokumentoi suunnitelman esimerkiksi kuvallisesti, sanallisesti, näyttein, pienoismallin avulla tai muulla tavoin siten, että siitä käy ilmi, millainen idea on ja millä tavoin se on tarkoitus valmistaa
  • osaa ohjatusti käyttää suunnittelussaan aineksia suomalaisesta ja muiden kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuurista.

Valmistaminen

Oppilas

  • työskentelee tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti työturvallisuusohjeita noudattaen sekä huolehtii työympäristönsä järjestyksestä ja viihtyisyydestä
  • hallitsee perustekniikoita siten, että tuotteesta tulee tarkoituksenmukainen, viimeistelty, ekologinen ja esteettinen
  • osaa työskennellä tavoitteisesti yksin tai tiimeissä
  • osaa ohjatusti käyttää työssään kehittynyttä teknologiaa ja ymmärtää teknologian käsitteitä, järjestelmiä ja niiden sovelluksia
  • osaa soveltaa muissa oppiaineissa oppimaansa tietoa ja taitoa.

Itsearviointi ja prosessin pohdinta

Oppilas

  • kykenee ohjatusti tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan
  • havaitsee vahvuuksia ja heikkouksia prosessissa ja tuloksissa
  • osoittaa arvioinnissa kritiikinsietokykyä ja haluaa suunnata toimintaansa palautteen mukaisesti
  • arvioi ideoitaan ja tuotteitaan esteettisin, taloudellisin, ekologisin ja tarkoituksenmukaisuuskriteerein
  • ymmärtää teknologian, kulttuurin, yhteiskunnan ja luonnon välisiä riippuvuuksia
  • muodostaa realistisen kuvan taidoistaan ja kehittymismahdollisuuksistaan.

ARVIOINTI

10

  • Minulla on käsityöhön liittyvä erityislahjakkuus.
  • Opettelen innokkaasti uusia taitoja ja enemmän kuin on tarpeen työn suorittamiseksi.
  • Suunnitelmani ovat omaperäisiä ja haluan suunnitella myös tuotteiden toteutuksen ja/tai esitän toimivia parannuksia valmiisiin suunnitelmiin ja työtapoihin. Lisäksi haen oma-aloitteisesti lisätietoa eri lähteistä. Kaikki tämä käy ilmi dokumentoinnistani kaikissa työn eri vaiheissa.
  • Otan huomioon ekologiset arvot ja tiedän laajasti ajatellen mitä se tarkoittaa.
  • Työskentelyni ja työni on laadultaan erinomaista.
  • Autan mielelläni ja oma-aloitteisesti muita oppilaita enkä häiritse.

9

  • Koen käsityön harrastukseksi ja haluan oppia lisää.
  • Pyrin suunnittelemaan ja valmistamaan omaperäisen, kauniin ja toimivan tuotteen, enkä tyydy toteuttamaan työtäni vaivattomimmalla tavalla.
  • Tavoitteenani on itse ratkaista työssä esille tulevat ongelmat kirjallisen ohjeen tai päättelyn avulla.
  • Dokumentoinnistani käy selville suunnitelmani, työni eteneminen, lopputulos ja keksimäni jälkiparannukset.
  • Otan huomioon ekologiset arvot kaikessa työskentelyssäni.
  • Työskentelen tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen sekä muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
  • Osaan ja muistan eri tekniikoita ja sovellan niitä tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa.
  • Autan mielelläni muita oppilaita.
  • Työni on laadultaan hyvää.

8

  • Työn suunnittelu ja toteutus kiinnostaa minua ja pyrin tekemään sen itsenäisesti.
  • Dokumentoinnistani käy selville suunnitelmani, työni eteneminen ja lopputulos. Työni vastaa dokumentointiani.
  • Otan huomioon ekologiset arvot kaikessa työskentelyssäni.
  • Muistan yleensä minulle opetetut asiat.
  • Yritän ratkaista ongelmat annetun ohjeen pohjalta, vaikka joudunkin joskus kysymään lisäohjetta opettajalta.
  • Pyrin työskentelemään tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen ja muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
  • Haluan auttaa myös muita oppilaita. Työni on siisti ja käyttökelpoinen.

7

  • Suunnittelen työtäni ja sen toteutusta.
  • Dokumentoin työtäni suppeasti valmistuksen eri vaiheissa.
  • En aina muista minulle opetettuja asioita, kysyn toistuvasti neuvoja jo opetetuissakin asioissa enkä jaksa seurata kirjallisia ohjeita.
  • Annan toisille oppilaille työrauhan.
  • Saan kuitenkin työni valmiiksi, vaikka joskus jokin osa joutuukin hukkaan.

5-6

  • Työn suunnittelu ja toteutus ei kiinnosta minua.
  • En tee minkäänlaisia muistiinpanoja tai dokumentointia.
  • Työskentelyyni joudutaan jatkuvasti puuttumaan välinpitämättömyyden, virheiden ja laiminlyöntien takia.
  • Häiritsen jatkuvasti muiden oppilaiden työskentelyä.
  • En saa töitäni ajoissa valmiiksi, enkä pysty pitämään töitäni, tai töitteni osia tallessa

4

  • Työni on kesken tai sitä ei ole aloitettukaan.

Voit korvata jonkun osa-alueen puutteita olemalla tavoitetta parempi toisella osa-alueella. Useat myöhästelyt laskevat oppiaineen numeroa.

Päättöarviointi »

Päivitetty 07/2025
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.