Tässä esitellään ompelukoneen sisäistä toimintaa eli mekaniikkaa kuvin, videoin ja tekstein. Lisäksi on  kerätty muutamia  ideoita koulukäyttöön.
HUOM! Ompelukoneen täsmällinen rakenne vaihtelee koneittain. Kaikki ompelukoneet toimivat kuitenkin samoilla pääperiaatteilla. Perustoiminnot ovat saaneet rinnalleen nykyteknologiaa, kuten elektroniikkaa.


OMPELUKONEEN KESYTYS

Ompelukone on mielenkiintoinen tekninen laite. Vaikka lähes kaikki ovat jossain elämänsä vaiheessa ommelleet ompelukoneella, vain harvat tietävät mitä ompelukoneen sisällä tapahtuu.

Ennen laitteiden purkamista, täytyy varmistaa seuraavat seikat:

  • laitteen purkaminen on turvallista (joidenkin laitteiden purkaminen on sallitua vain ammatilaisille)
  • laite on poistettu varsinaisesta käytöstä, koska purettua laitetta on vaikea saada uudelleen käyttökuntoon
  • sähkölaite ei ole kytketty sähköverkkoon
  • paikalla on aikuisia (vanhemmat tai opettaja)

VOIMANSIIRTO

Ompelukoneen voimanlähteenä on sähkömoottori, josta voima siirretään hihnan välityksellä käsipyörään ja pääakselille. Pääakseli kytkeytyy useisiin mekaanisiin osiin. Toinen hihna välittää liikkeen ala-akselille.

Video ompelukoneen toiminnasta

Video voimansiirrosta

Video hihnavälityksestä


LANGANNOSTAJA JA NEULATANKO

Ompelukoneen pääakselin toisessa päässä on kiertokampi, joka liikuttaa neulatankoa ja langannostinta ylösalas.

Neulatangon tehtävänä on liikuttaa neulaa.

Langannostimen tehtävät:

  • vetää ylälanka lankarullalta
  • vapauttaa tikinmuodostukseen tarvittava lankamäärä
  • kiristää tikki

Video neulatangon ja langannostimen liikkeestä

Video neulatangosta ja neulan liikkeestä


SYÖTTÖJÄRJESTELMÄ

Syöttöjärjestelmän tehtävä on liikuttaa kangasta ompelun aikana.

Kotiompelukoneissa ommeltavan materiaalin syöttö tapahtuu pääasiassa alasyöttäjän avulla. Syöttö voi tapahtua myös ylhäältä tai samanaikaisesti ylhäältä ja alhaalta. Kotiompelukoneissa yläsyöttäjä voi olla tassumainen osa, joka sijaitsee neulan ja paininjalan takana. Ommeltavan materiaalin syöttö tapahtuu syöttäjän ja paininjalan yhteistyönä. Tässä yhteydessä esitellään alasyöttäjän toiminta.

Ala-akseli liikuttaa rattaita, jotka liikuttavat syöttöjärjestelmää eteen, taakse, ylös ja alas. Kun ommellaan, syöttöjärjestelmä nousee ylös kangasta vasten ja siirtää kangasta poispäin ompelijasta. Sitten syöttäjä laskeutuu alas ja kangas vapautuu. Seuraavaksi syöttäjä liikkuu eteenpäin, nousee takaisin ylös ja toistaa liikettä. Peruutusvaihteella syöttäjän suunta on päinvastainen.

Video syöttöjärjestelmästä

Video syöttöjärjestelmän liikkeestä


TIKINMUODOSTUS

Perusompelukoneet tekevät lukkotikkiä, joka muodostuu neulalangasta (kuvassa keltainen lanka) ja sukkulasta tulevasta puolalangasta (kuvassa punainen lanka).

Ala-akselin päässä on hammaspyöriä, jotka liikuttavat sukkulajärjestelmää. Sukkula pyörii samanaikaisesti neulan liikkeen kanssa. Puola on keskellä sukkulaa. 

Jokaisen tikin aluksi neula työntää lankalenkin kankaan läpi. Sukkula kiertää langan puolakotelon ja samalla alalangan ympäri. Langannostaja vetää lankalenkin ylös kankaalle. Ylä- ja alalanka sitoutuvat toisiinsa muodostaen lukkotikin. Kun neula nousee ylös kankaasta, syöttöjärjestelmä siirtää kangasta.

Seuraavasta linkistä avautuu englanninkielinen sivu, jolla kerrotaan ompelukoneen toiminnasta. Kun sivua rullataan alaspäin löytyy ensin animaatio ketjutikin ja sitten lukkotikin muodostumisesta. Linkki avautuu uuteen ikkunaan. http://home.howstuffworks.com/sewing-machine1.htm

Video tikin muodostumisesta


AVUKSI OPETUKSEEN

Julkaisun tarkoitus on tukea ompelukoneen toiminnan syvällisempää ymmärtämistä. Materiaalia voi soveltaa mm. käsityön eri aihepiirien yhteydessä.

Ensimmäisen videon "Ompelukoneen kesytys" tarkoituksena on herättää kiinnostus ompelukoneen sisäistä toimintaa ja yleisesti laitteiden toimintaa kohtaan. Se sopii mm. seuraaviin tilanteisiin:

  • ompelujakson aloitus
  • laitteiden toimintaan tutustuminen
  • projektimaisen työskentelyn aloitukseksi

Ompelukoneen sisäiseen toimintaan voi tutustua esimerkiksi tutkivan oppimisen avulla irrottamalla oppilaiden kanssa ompelukoneen suojalevyt ja tutustumalla laitteen osiin oppimisaihiota apuna käyttäen. On kuitenkin muistettava seuraavat seikat ennen kuin ryhdytään laitteita purkamaan:

  • laitteen purkaminen on turvallista (joidenkin laitteiden purkaminen on sallitua vain ammatilaisille)
  • laite on poistettu varsinaisesta käytöstä, koska purettua laitetta on vaikea saada uudelleen käyttökuntoon
  • sähkölaite ei ole kytketty sähköverkkoon
  • paikalla on aikuisia (vanhemmat tai opettaja)

Kysymyksiä opetuksen tueksi:

  • Kerro omin sanoin, mitä ompelukoneen sisällä tapahtuu, kun pyörität käsipyörää.
  • Miksi ompelukoneen sisällä on kaksi hihnaa?
  • Miten liike siirtyy moottorista syöttöjärjestelmään?
  • Miten liike siirtyy moottorista neulatankoon ja neulaan?
  • Mieti miksi syöttäjä on ompelun kannalta tärkeä. Mitä tapahtuisi jos syöttäjää ei olisi?
  • Mieti miksi ompelukoneen tikkiä sanotaan lukkotikiksi.
  • Mitä täytyy ottaa huomioon jos puretaan sähkölaitteita?

Seuraavasta linkistä koulusovelluksia mm. tikinmuodostumisen opettamisesta:
Ommelteknologiaa, esimerkki sovellettavaksi opetuksessa


Tekijät: Julia Mäkelä ja Hanna-Mari Nykänen

Lähteet

  • Tekijöiden oma tutkimusprojekti
  • Tapani Keskinen: Ompelukoneen rakenne ja toiminta
  • Tom Harris: How Sewing Machines Work
  • Hannelore Eberle ym: Ammattina vaate

Tekijänoikeudet Punomo Networks Oy © 2020: Ammattikäyttöön tarvitset lisenssin »