Etusivu » Tekstiilityön tekniikat » Huovutus » Huovutustöiden ohjeita ja -ideoita » Villan huovutus ja kirjonta -projekti

Villan huovutus ja kirjonta -projekti


 Käsityöjakson suunnittelua

Abdulatif Jinan & Khoshnau

Kuulumisia III monialaiset opinnot

06.07.2015 Tampereen yliopisto

Villan huovutus ja kirjonta

Projekti: Maapallon kartta (maanosat)

3-4lk, 21 oppilasta

Opetuksen tavoitteet:

  • villa ja villakuitujen käsittely
  • villahuovutus ja kirjontamenetelmään tutustuminen
  • ryhmätyöskentelytaitojen kehittäminen
  • vastuun ottaminen
  • kärsivälisyyden kehittäminen
  • aiheen integroiminen muuhun oppiaineisiin

Tarvikkeet:

  • villa
  • villalanka
  • saippua
  • sininen villakangas (150cm.100cm)
  • neula
  • A3-paperi suunnittelua varten
  • ompelukone

Osa 1 (2h)

Teoria
Opettaja aloittaa tunnin kertomalla jaksosta ja sen toteuttamisesta. Tutustutaan kaikki yhdessä projektin raaka-aineeseen (villa). Opettaja kertoo ja kyselee oppilaita villan ja villakuitujen käsittelystä, koostumuksesta, hyödystä ja arvosta. Sen jälkeen keskustellaan projektiprosessin vaiheista. Keskustelun jälkeen oppilaat jaetaan seitsemään kolmen oppilaan ryhmään. Sen jälkeen opettajan tulee tarkistaa, että jokaisella ryhmän jäsenellä on tehtävä. Lopputunnilla jokainen ryhmä suunnittelee työnsä ensin paperilla.

Osa 2 (2h)

Työn aloittaminen

Opettaja aloittaa tunnin keskustelemalla projektityön aloittamisen vaiheista. Ensin hän tarkistaa, että kaikki muistavat oman osuuteensa projektin toteuttamisesta. Kun kaikki on tarkistettu, opettaja näyttää villahuovutusta ja kirjontamenetelmät. Seuraavaksi oppilaat ryhtyvät töihin.
Tässä vaiheessa opettaja ohjaa ja auttaa, jos oppilas tarvitsee apua. Tällä tunnilla on tarkoitus saada villahuovutukset valmiiksi ja laittaa ne kuivumaan.

Osa3 (2h)

Työn tekeminen jatkuu

Opettaja aloittaa tunnin selittämällä ja muistuttamalla työn seuraavat vaiheet. Huovutetut ja kuivatut villat silitetään kunnolla. Silittämisen jälkeen seuraavaksi on tarkoituksena, että jokainen ryhmä muotoilee huovutetusta villasta maanosan. Sen jälkeen maanosaksi huovutettuun villaan kirjoitetaan maanosan nimi kirjontamenetelmällä.

Kun jokainen ryhmä on saanut tehtyä oman maanosansa, sinisen villakankaan reunat ommellaan ompelukoneella. Tähän ompelemiseen opettaja voi valita kaksi vapaaehtoista oppilasta ompelemaan sitä. Ompelemisen jälkeen jokaisen ryhmän tulee kiinnittää maanosansa isoon siniseen villakankaaseen oikeisiin paikkoihin ompelemalla se käsin. Lopuksi karttaan voidaan vielä merkitä kolme isoa valtamerta ja päiväntasaaja kirjontamenetelmällä.

Osa 4 (2h)

On viimeinen tunti ja opettaja tarkistaa, että työ on loppusuoralla. Mikäli työ on vielä kesken, se tehdään ensimmäisellä tunnilla valmiiksi. Viimeistellään työt ja ripustetaan seinälle. Toisella tunnilla jokaisen ryhmän on tarkoitus esittää oma osansa ja kertoa projektiprosessin vaiheista.

Arviointi:

Arviointi perustuu opetussuunnitelmaan. Arviointi tulee olla läpinäkyvää. Sekä vanhempien että oppilaan tulee tietää, miten oppilasta arvioidaan tässä oppiaineessa. Tässä projektityössä käytetään ensin vertaisarviointia ja sitten katsotaan työn tekemisen onnistuminen, yhteistyön onnistuminen, oikea asenne ja työrauhan onnistuminen.

Aiheen integroiminen:

Aihetta on tarkoitus integroida maantiedon ja äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineisiin. Kolmannella luokalla maantiedossa opiskellaan maanosat ja äidinkielessä otetaan huomioon maanosien oikea kirjoitusta esim. isot alkukirjaimet ja yhdysviivat.

Villan huovutus ja kirjonta »

 

Päivitetty 07/2025
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.