Keskosvaate-projekti
keskosvauvojen vaatteiden kuvia, kaavoja ja ohjeita
ESITTELY
Vaatteet ja kaavat ovat käsityönopettajiksi opiskelevien suunnittelemia ja toteuttamia ja niitä voidaan vapaasti hyödyntää opetuksessa.
Projekti on toteutettu osana Helsingin yliopiston käsityönopettajan koulutusta keväällä 2002. 1. vuosikurssin opiskelijat muodostivat työryhmät, jotka kolmena tiiminä (2 vaateryhmää, 1 "pesäryhmä") ovat vastanneet projektin suunnittelusta ja valmistuksesta.
Projekti on toteutettu kurssilla Käsityön suunnittelun ja valmistuksen kokoava projekti (2 ov), jossa sovelletaan perusopinnoissa hankittuja tietoja ja taitoja. Ohjaajat: Pirkko Ahoniemi (tuotesuunnittelun ohjaus) ja Riikka Räisänen (teknisen suunnittelun ja toteutuksen ohjaus).
VAATTEET
VAATTEIDET OHJEET JA KAAVAT:
Trumpetti paita ja housut_ohjeet
MUUT OHJEET JA KAAVAT:
TUOTTEIDEN KÄYTTÄJÄLÄHTÖINEN SUUNNITTELU
Suunnittelua on projektissa lähestytty käyttäjien näkökulmaa painottaen. On pyritty hahmottamaan ero ajatteluun keskittyvän tuote- ja tekniikkakeskeisen ja käyttäjälähtöisen suunnittelun lähestymistavan välillä. Jälkimmäisessä pyritään hahmottamaan tuotteiden mahdolliset merkitykset monitasoisesti käyttäjien näkökulmasta.
Vaativan tehtävän reunaehdot huomioon ottaen suunnittelija pyrkii irtautumaan itsestäänselvyyksistä ja kysyy mitä voisi olla? Tuotteiden kitkaton toimivuus on tässä projektissa erityisen tärkeä dimensio, mutta ei yksin riittävä. Suunnittelijat lähestyvät ratkaistavia ongelmia sekä funktionaalisuuden että esteettisyyden ja ilmaisullisuuden näkökulmista. Pohdittavaksi tulevat tuotteiden merkitykset ajatteleville, aistiville ja tunteville käyttäjille tämän ajan ja kulttuurin muovaamassa kontekstissa.
Projektissa käyttäjä määrittyy kolmitasoisena:
- Keskoslapsi "Kohtulainen", pienen pieni vauva, elävä, tunteva, aistiva ihminen. Pieni konkretisoituu
vauvan painona: 500 g - 1 kg - 1.5 kg. - "Myötäkäyttäjät": tuotteiden merkitys vauvan vanhemmille (toivo, ilo, "vauvuus")
- Hoitohenkilökunta, joille suunniteltavat tuotteet ovat sekä välineitä että työympäristöön vaikuttavia elementtejä. Tärkeitä ovat siten sekä käytettävyysnäkökohdat että esteettiset valinnat suhteessa ympäristön kokonaisuuteen.
Suunnittelukoulutuksessa suuntaudutaan kehittämään suunnittelun taitoa, joka rakentuu propositionaalisen ja kokemuksellisen, artikuloidun ja hiljaisen tiedon vuorovaikutuksessa. Kumpikaan erikseen ei taitoa tuota. Projektin tiedonhankinnan tavat:
- Vaativassa tehtävässä on otettu käyttöön kaikki se suunnitteluun ja valmistukseen liittyvä tieto ja taito, mikä perusopintojen aikana on omaksuttu
- Asiantuntijoiden (Lastenklinikka) antama keskosvauvoja koskeva erityistieto ja hoitajien kertoma kokemustieto
- Jokaisen projektiin osallistuvan henkilökohtainen tutustuminen lastenklinikan osasto 7:ään, vauvojen, vanhempien ja hoitohenkilöstön kohtaaminen ja keskososaston ilmapiirin aistiminen on ollut tärkeä epäsuora tiedonhankinnan tapa, jonka avulla on ollut mahdollista intuitiivisesti ymmärtää asioita, käsitellä tunteita, hiljaista tietoa ja päästä merkitysyhteyksiin, joita ei kielellisesti ole helppoa tai mahdollista ilmaista. Myös motivoituminen auttamaan on tapahtunut tätä kautta.
NÄYTTELYKUVIA
Projektin toteutus: Helsingin yliopiston käsityönopettajan koulutuksen 1. vuosikurssi 2002.
Ohjaajat: Pirkko Ahoniemi (tuotesuunnittelu) ja Riikka Räisänen (teknisen suunnittelu ja toteutus)
Julkaisun toteutus: Tietokone opetuksessa - TOP-keskus, Turku / Päivitys Punomon toimitus
Materiaalien lahjoittajat, joita koko projektin väki kiittää:
Espe Oy
Eurokangas
Fabrisso Oy
Finlayson Oy
Helsingin Villakehräämö Oy
Marimekko Oy
Matan tekstiili
Orneule Oy
Punainen Lanka
Suomen Nauhatehdas Oy
Taitoo Oy
TEN OY