Pienoismalli tärkeästä paikasta
Ilmiö
- lapsen oma elinympäristö
- materiaalit, muodot, värit
- tutkitaan ja kuvataan jotakin lapsen elinympäristön paikkaa: koulu, koti, mummola...
- jos pari/ryhmätyö, keskustelu siitä,
voivatko ihmiset nähdä ja kokea paikat eri tavoilla
Oppimistavoitteet
- tilan hahmottaminen, avaruudellinen hahmotuskyky
- oma ympäristö -> omakohtaisuus
- integrointi maantietoon
- värien ja muotojen hyödyntäminen luonnonmateriaaleista
- leikillisyys
Käytäntö
- Haetaan ulkoa rakentamiseen sopivaa materiaalia: tikkuja, lehtiä, kiviä, hiekkaa...
- jokaiselle oppilaalle/ryhmälle oma laatikko ja liimaa, narua
- suunnitelma paperille, tai sitten suoraan laatikkoon
- tarkoitus ei ole tehdä tarkkaa pienoismallia, vaan tekijöille tärkeitä asioita korostaen
Luonnonmateriaaleista rakentaen »
Esi- ja alkukasvatuksen käsityö.