Tavoitteena on, että lapset saavat valmiiksi 8h:n jälkeen
tehtävän, eli kaikilla olisi maailman kartta huovutettuna.
Käsityöprojekti
Samran Khezri
Abdisalam Ismail
Daut Gerxhalija
Maailman kartta villahuovutuksella
• Jakson tavoitteet ja avainkäsitteet
• Tavoitteena on, että lapset saavat valmiiksi 8h:n jälkeen tehtävän, eli kaikilla olisi maailman kartta huovutettuna
• Ainakin neljän oppiaineen integrointi: käsityö, äidinkieli, maantieto, matematiikka ja mahdollisesti tietotekniikka
• Avainkäsitteet:
- Huovutuksessa käytettävät materiaalit
- Villa: mistä sitä saadaan
- Värit
- Välineet: Marseille-saippua, silitysrauta, sakset ym.
Jakson tehtävä/teema/aihe
Jakso koostuu neljästä kahden tunnin opetuksesta, joka on tarkoitettu 5.–6.-luokkalaisille. Jaksoa voidaan pitää seuraavasti:
1. Kahden tunnin aiheet ja tavoitteet
• Oppilaat jaetaan tasavertaisiin ryhmiin, joissa on eritasoisia oppilaita. Selitetään, että jokaisen osaaminen on tultava esille lopputyössä. Oppilaille kerrotaan tehtävästä ja annetaan tehtäväksi suunnitella ja etsiä tarvittavat tiedot ja välineet omalle työlleen.
• Yhteisöllisyyden lisäämiseksi opettaja käyttää noin 30 min Job Cafe -ideaa, jossa oppilaat voivat antaa ideoita suunnitteluun myös muille.
• Näytetään video villan valmistuksesta ja värjäyksestä sekä mistä saa parasta villaa maailmassa.
• Selitetään, mistä löytää tietoa työhön ja että lähteet pitää mainita raportissa.
• Lopputyö esitetään esim. vanhempainillassa tai koulun tilaisuudessa, jolloin oppilaat tietävät, että muut arvostavat heidän työtään. Näin he ottavat vastuuta omasta työstään.
2. Kahden tunnin aiheet ja tavoitteet
• Oppilaat esittävät suunnitelmansa ryhmittäin opettajalle ja mahdollisesti muille. Opettaja kiertää ryhmiä, vastaa kysymyksiin ja ohjaa.
• Oppilaat hakevat tarvittavat materiaalit ja jakavat työt keskenään.
• Prosessin aikana ilmenee haasteita, joita oppilaat yrittävät itse ratkaista ja kysyvät tarvittaessa apua.
• Ensimmäisessä vaiheessa lopputyön koko, maaosien ja valtamerien värit jne. tulee olla jo tiedossa.
• Kaksi oppilasta voi tehdä huovutustyön ja kaksi leikata kankaista maanosia. Alustavillan väri on sininen. Pidetään huolta, että jokainen ryhmän jäsen saa kokeilla kaikkea.
• Maanosat leikataan ensin paperista, huomioiden niiden suhteet (matematiikan integrointi).
3. Kahden tunnin aiheet ja tavoitteet
• Työn valmistaminen huovutuksella, koska se vie paljon aikaa.
• Huovutuksen aikana ryhmän muut oppilaat voivat suunnitella lopputyön kehyksen (käsityön integrointi).
• Maanosat ommellaan käsin alustalle. Oppilas oppii käsin ompelua, samalla kehittyvät keskittyminen, motoriikka, tarkkaavaisuus, itseluottamus ja varmuus.
• Lopputyöstä tulee monipuolisempi ja kauniimpi.
4. Kahden tunnin aiheet ja tavoitteet
• Työt valmistuvat kahden tunnin aikana ja oppilailla on mahdollisuus tehdä viimeiset lisäykset ja korjaukset.
• Oppilaat prosessoivat työn kulkua: miten se on onnistunut suunnittelusta lopputyöhön ja mitä he oppivat.
• Opettaja antaa palautteen ja kerää myös palautetta oppilailta, jota hän voi huomioida tulevissa kerroissa.
Oppilaiden aiemman tiedon huomiointi
• Ryhmien muodostamisessa otetaan huomioon oppilaiden erikoisosaaminen.
• Esim. kielitaitoinen oppilas voi selittää käsitteitä muille. Matematiikassa hyvä oppilas huolehtii maanosien oikeista mittasuhteista.
• Tietotekniikassa hyvä oppilas etsii ja tulostaa maanosat oikeassa koossa paperille.
Integrointi ja eheyttäminen
• Opettaja integroi epäsuorasti ja johdattelevasti matematiikkaa, maantietoa, äidinkieltä, tietotekniikkaa ja teknistä työtä.
• Oppilaat ymmärtävät oppiaineiden välisen yhteyden. Tämä avartaa heidän näkemystään.
Eriyttäminen
• Opettaja ohjaa koko prosessia ja etsii pedagogisia keinoja tukeakseen eri tasoisia oppilaita.
• Oppilaan vahvuuksia hyödynnetään, jotta hän saa varmuutta ja hyväksyntää ryhmässä.
• Jos oppilas ei osaa käyttää työvälineitä (esim. saksia), opettaja ohjaa erikseen.
Lopullinen työ
• Lopputyöt esitetään ensin luokassa ja sitten esim. vanhempainillassa tai koulun muussa tapahtumassa.
Arviointi ja palautteet
• Miten tieto ja taito on omaksuttu ja miten jakso on onnistunut sekä opettajan että oppilaiden näkökulmasta.
Maailmankartta villahuovutuksella »
Tekijät:
Samran Khezri
Abdisalam Ismail
Daut Gerxhalija