Etusivu » Käsityökulttuuri » Käsityökulttuurin osa-alueet » Alueittain » Suomi » Länsi-Suomi » Neidot markkinoilla keskiaikapuvuissa

Neidot markkinoilla keskiaikapuvuissa


Ompeluharrastukseni on lähes yhtä vanha kuin minä

Jo alle kouluiässä käärin kankaantilkkuja nuken ympärille ja ompelin yksinkertaisin pistoin ne kiinni, nk. mallinuket saivat jo monimutkaisempia luomuksia. Hyvin nuorena kotona suorittamani ompelukoneajokortti mullisti maailman.

Myöhemmin ompelin vauvanvaatteita vauvan nukkuessa vieressä ja ensimmäinen rooliasu taisi olla kokoa 60 cm: Valkoinen trikoinen täyshaalari pienillä pupun korvilla. Sittemmin olen tehnyt tyttärilleni punaisen Pai Teletapin puvun, erinäisiä keijun ja prinsessan mekkoja, astronautin ja lepakkotytön haalarit, Harri Potter –tyylisen koulupuvun viittoineen, intialaiset sarit, sekä kummipojalle pöllön ja 1600-luvun merirosvon  asut jne.

NEIDOT MARKKINOILLA KESKIAIKAPUVUISSA

Tyttäreni ovat käyneet melko pienestä pitäen mummunsa kanssa Turun keskiaikaisilla messuilla ja ihailleet toriväen pukuja. 2013 kesällä he sitten keksivät, että olisi ihana saada omat puvut.

Aluksi luin runsaasti kirjoja ja sähköisiä lähteitä keskiajasta yleensä sekä sen ajan muodista. Itseäni eniten kuitenkin kiinnosti ja kiinnostaa suomalaisen kansanpukeutumisen viikingeiltä saamat vaikutteet. Tyttäreni kuitenkin halusivat keskieurooppalaista muotia vastaavat puvut.

Suomenkielistäkin tietoa kuvineen ja kaavoineen on yllättävän helppo löytää. Mainitsen tässä muutaman:

  • Sallinen: Kiehtova keskiaika – Pukuhistorian tulkintaa Lempäälän malliin
  • Hovi – Maahinen – Niemi: Keskiajan puvut
  • Langh: Keskiajan tunnelmissa –Ideakirja tekevälle
  • Peacock: Länsimainen puku antiikista nykyaikaan
  • http://edu.turku.fi/tiimalasi/pukeutuminen. html
  • keskiaika.fi
  • keskiaika.org
  • Karisto: Lautanauhat
  • Aittomäki – Colliander – Kotiranta: Luonnosta väriä lankoihin

Viimein pääsin tutustumaan (vuosien jälkeen uudelleen) lautanauhan ja pirtanauhan tekemiseen käytännössä. Pahviset kortit ja pahvinen pirta kelpaavat yksittäisten nauhojen tekemiseen ja tekniikkaan tutustumiseen, mutta koen kunnollisten puisten/metallisten olevan mukavammat pitkien ja/tai leveiden valmistamisessa. Pyrin käyttämään luonnonkuituja, mutta myös sellaisia värejä, joita olisi mahdollista saada kasvivärjäyksellä.

Punaisen puvun vyö on lautanauhaa puuvillasekoitelangasta kahdeksalla laudalla tehtynä -muistaakseni.

Sinisen puvun pirtanauhavyön vanhempi tyttäreni teki itse. Loimilankoja on kahdeksan: harmahtava Huopanen- lanka, ruskeaksi pajunkuorella värjätty ohut Ticotico sekä tummanruskea 7veljestä.

Kaupan villaiset ja sekoitelangat soveltuivat hyvin, omat värttinänkäytön taitoni ovat sen verran hatarat, ettei lankani kestä ollenkaan.

Pukujen peruskaavat otin edu.turku-sivuilta, sillä koin ne selkeiksi ja helposti muunneltaviksi. Sivuilla on hyviä  vinkkejä ja monipuolisesti tietoa kiinnostuneille.

Aikakausipukujen valmistamisessa tulisi käyttää kullekin ajalle tyypillisiä ja mahdollisia tekniikoita ja materiaaleja.  Ajan ja rahan säästämiseksi poikkesin tästä säännöstä jonkin verran. Ompelukoneen pistoja näkyy paitsi nurjalla myös oikealla puolella. Päällyspuvut ovat pellavasekoitetta villan sijasta ja aluspuvut pellavan sijasta puuvillaa säästääkseni lapsiani lämpöhalvaukselta!

puvut2 puvut3

Punaisen puvun tein ensin. Pellavasekoitekankaan väri muistutti verihelttaseitikillä värjäämääni lankaa, joten se oli varma valinta. Puku sinänsä on melko yksinkertainen. Aluspuku on valmistettu Jokamiehen lakanakankaasta, jonka perin isoäidiltäni. Kaikki kirjontamallit ovat peräisin Sallisen kirjasta. Alun perin pääntiellä oli ohesta villalangasta tehty lautanauha, jonka poistin pyydetyn kirjonnan tieltä. Hihan silmut nyöreineen tein sinisen puvun valmistettuani , kun sain palautetta liian leveistä hihoista. Vanhoista napeista tein solkia pääntiehalkiota varten, mutta nuorisoa ne eivät miellyttäneet. Vyöllä riippuva pussi ja tuoksupussi on ommeltu mekkokankaista.

Sinisen puvun kangas on ohuempaa pellavasekoitetta ja siksi laskeutuu paremmin. Keskiajalla tämän värinen puku olisi ollut käsittääkseni ulkomailta tuodulla kalliilla väriaineella värjätty, eikä siten tavallisen kansan ulottuvilla. Punaisen puvun kaavaa muuttamalla sain kyljiltä nyöreillä kiristettävän mallin. Silmut tein kankaan reunaan, sillä puikolla pakottaminen ja reunojen ompelu tuntuivat vierailta. Aluspuku on ohutta puuvillakangasta. Pääntielle on ommeltu ohutta vaaleansinistä villalankaa ja meripihkan värisiä lasihelmiä. Aluspuvussa pääntiehalkion alapuolella kirjonta-aihe. Hihoissa silmut nyöreineen. Taivaansinisen tuoksupussin esikuva löytyi kirjasta Muotipuku kautta aikojen, kirjontamalli Sallisen kirjasta.

Otsalla tytöillä on kullan tai hopean värisestä langasta tehty nyöri neidon merkkinä. Vanhemmalla sinipukuisella tytöllä on jalassaan keskiaikaisen mallin mukaiset ”pitkävarpaiset” tossut vanhasta valkoisesta käsilaukustani ja talvisaapikkaiden varsista. (Langhin kirjassa kenkien kaavoja)

Kesän 2014 Turun keskiaikaisten markkinoiden parasta antia oli omien tyttärien väsyneet, mutta onnelliset ilmeet sekä heidän prinsessoina saamansa kommentit nuoremmilta lapsilta.

puvut1 puvut4


Muokattu 5/2016

Päivitetty 05/2024
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.