Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa, esimerkki sovellettavaksi
VENÄLÄISET TEKSTIILIT KIRJONNAN SUUNNITTELUN LÄHTÖKOHTANA
OPPIAINE: KÄSITYÖ / tekstiilityö
Opetustuokion aihe: Venäläiset tekstiilit kirjonnan suunnittelun lähtökohtana
Luokka-aste: 5-6 lk
Käytettävä aika: 2 h - 4 h
TEHTÄVÄN TAVOITE
TS-tavoite:
Löytää Venäjän etnografisen museon internet-sivustoilta viisi venäläistä tekstiiliä ja tutustua niihin. Valita jokin tekstiili, jonka pohjalta alkaa suunnitella omaa kirjonnan kuviointia.
TVT-tavoite:
Oppia etsimään tietoa venäjänkielisiltä internet-sivuilta ja tallentemaan kuvia niistä. Suunnittelemaan kirjonnan työn kuviointi tietokoneen kuvankäsittelyohjelmalla.
Muuta kerrottavaa:
Työskentelyn ohessa keskustellaan myös netistä löydettävistä kuvista, niiden tekijänoikeuksista ja ottamisesta omaan käyttöön. Milloin ja miten voi käyttää netistä otettuja kuvia?
TYÖSKENTELYN KUVAUS
1. opetuskerta / ATK-luokka:
Opettaja esittelee muutamalla sanalla Venäjän etnografisen museon pääsivut ja sen jälkeen oppilaat lähtevät itse tutustumaan sivujen sisältöön. Oppilaat tallentavat löytämiensä tekstiilien kuvat tietokoneelle/tikulle. Jos aikaa jää, niin oppilaat voivat tehdä tekstiilien kuvahakuja myös venäjänkielisen Jandeks-hakukoneen kautta. Lopuksi jokainen kertoo löydöksistään ja esittelee ne.
2. opetuskerta / Tekstiilityön luokka / ATK-luokka:
Oppilaat valitsevat kiinnostavimman tekstiilin ja kirjonnan kuviointia aletaan suunnitella. Suunnitelma tehdään käsin ja skannataan myöhemmin tietokoneelle, jossa sitä voi muokata kuvankäsittelyohjelmassa (esim. Paint).
Linkki: http://www.ethnomuseum.ru/ »
TEKIJÄ: Auli Kesker
TAITEN! -koulutus 2007