Etusivu » Työohjeet ja -ideat » Lelut- ja harrastusvälineet » Peli näkövammaiselle lapselle

Peli näkövammaiselle lapselle

Peli näkövammaiselle lapselle

Peli on suunniteltu ja toteutettu näkövammaiselle lapselle ja se on lahjoitettu näkövammaisten kirjastoon Celiaan. Työ on tehty osana tuoteprojekti-kurssia Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksella keväällä 2006.

lohikaarme

LOHIKÄÄRME ON VIENYT PRINSESSA VILHELMIINAN! KUNINGAS ANTAA PRINSSI VÄINÖLLE TEHTÄVÄN PELASTAA PRINSESSA. MATKA PRINSESSAN LUO EI OLE HELPPO, SILLÄ MATKAN VARRELLA TULEE VASTAAN MONENLAISTA. PRINSSI LÖYTÄÄ HELMIÄ, JOTKA OVAT PUDONNEET PRINSESSAN HELMINAUHASTA. PRINSSI KIIRUHTAA ETEENPÄIN. MUTTA VOI! PRINSSIN HOUSUISTA TIPPUU NAPPI JA HÄNEN TÄYTYY PALATA RÄÄTÄLIN LUO, JOTTA HÄN OMPELISI NAPIN PAIKALLEEN. PRINSSI KUULEE METSÄSTÄ ÄÄNIÄ. HÄN SÄIKÄHTÄÄ JA TIPAHTAA POIS LOHIKÄÄRMEEN SELÄSTÄ. JOTEN HÄNEN TÄYTYY LÄHTEÄ ALUSTA LIIKKEELLE. EHTIIKÖ PRINSSI AJOISSA PRINSESSAN LUO?

Pelissä on kaksi pelitapaa.

Lohikäärmeen taskuihin voi  piilottaa kuvakortteja, joiden sanat on vuorollaan selitettävä.
Helpompi ja nopeampi pelitapa on jättää kortit pois ja pelata normaalin lautapelin tapaan.
Alkuvalmistelu:

- Sekoita ja aseta kuvakortit taskuihin.
- Aseta prinsessa lohikäärmeen suuhun ja prinssi lähtöruutuun, pyrstöön.

Pelin kulku:
-  Heitä noppaa. Kokeile nopan päällimmäistä sivua ja etene lohikäärmeen selässä seuraavaan ruutuun, joka tuntuu samalta kuin nopan sivu.
-  Jos tunnet silkkisen ja pitsisen pinnan nopassa, prinsessa etenee pelilaudalla yhden ruudun kohti prinssiä.
-  Jos ruudussa on

helmi = pääset askeleen eteenpäin
nappi = askel taaksepäin
rapinaääni = palaa takaisin lähtöruutuun pyrstöön
-  Jos pelaat kuvakorttipeliä, kokeile onko ruudussa taskua. Jos on, ota taskun sisältä kortti ja tunnista, mikä kuvassa on tai kerro siitä. Muiden täytyy arvat, mikä asia kuvassa on. Kun olet tunnistanut kuvan, vaihda taskuun uusi kortti ja laita jo tarkastettu kortti pois.
-  Peli päättyy, kun prinssi saa pelastettua prinsessan.
-  Jos haluat pelata peliä kaverisi kanssa, ota mukaan prinssi Veikko. Voittaja on se, joka pelastaa prinsessan ensimmäisenä.

Tekijät:
Pirita Jokinen
Teija Lievonen
Tiina Parkkinen
Mari Tiainen

WWW toteutus Tarja Kröger 2006, päivitetty 7/2016.

Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.