Etusivu » Askartelua, pientä kivaa » Metallityöt » Säilyketölkistä tuotteeksi

Säilyketölkistä tuotteeksi

Loimme monialaisen oppimiskokonaisuuden, jossa oppilaat suunnittelevat lampun varjostimen tai lyhdyn säilyketölkeistä. Kohderyhmänä on 3-6lk oppilaat. 

Kyseessä on oppimiskokonaisuus, jossa keksimisen ja kokeilemisen kautta perehdytään tuotekehitysprosessiin. Oppimiskokonaisuus sivuaa myös kiertotalouden näkökulmaa. 

Projektia ohjaa powerpoint esitys, johon on linkki videon alla. Videolla on työohje yhdenlaisesta lyhdystä.

Projektin arvioitu kesto 2x7 (+2x45min)oppituntia 

alkuinfo 45min 

testaus ja ideointi 2x45 

suunnittelu 45min 

valmistus 4x45min 

 (viimeistely + loppukoonti 2x45min) 

yht. 14x45min (+2x45min) 

Säilyketölkistä valaisimeksi, valmis powepoint.pptx
Mikäli linkki ei toimi, ohjeet löytyvät myös kuvakaappauksina alta.

Säilyketölkistä tuotteeksi -opintojakson tavoitteet opetussuunnitelman näkökulmasta 

Keskeiset tavoitteet (T1-T8) : 

  • T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön: 

Oppilaat saavat itse tutkia ja kokeilla säilyketölkin muokkauksen mahdollisuuksia haluamaansa muotoon. 

  • T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi: Oppilaat käyvät työssä läpi kokonaisen käsityöprosessin. Oppimateriaalissa korostuu itseohjautuvuuden harjoittelu. Materiaali ohjaa opiskelijan huomioimaan suunnittelulle keskeiset tekijät kuten tuotteen käyttötarkoituksen ja materiaalin ominaisuuksien tuomat rajoitteet, rakentamaan itselleen toimintatavoitteet, sekä tuotteen kehittämistä kokeilemisen avulla. Oppilaan aikataulutus ja dokumentointi kaavake auttaa hahmottamaan käsityöprosessin kokonaisuutena. Se myös havainnollistaa suunnitellun ja toteutuneen aikataulun elämistä, sekä prosessin kehitystä alkuideasta lopputuotteeseen. 
  • T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti: 

Tuotesuunnittelutehtävä kehystetään kiertotalouden näkökulmalla. Alustus esittelee tuotteen elinkaarimallin kiertotalouden näkökulmasta ja oppilaan oman suunnittelun tulee myös huomioida tuotteen koko elinkaari. 

Keskeiset sisältöalueet: S1-S6 (käydään koko käsityöprosessi läpi) 

  • ideointi: Perehdytään kiertotalouden periaatteisiin ja tuotteen elinkaariajatteluun, sovelletaan kokeilemisesta saatuja taitoja ja ajatuksia ideoinnin pohjana 
  • suunnittelu: Harjoitellaan havainnollisen suunnittelukuvan tekemistä, josta käy ilmi työlle kriittiset mitat sekä laatimaan prosessille työjärjestys ja tuntitavoitteet aikuisen avustuksella. 
  • kokeilu: Kokeillaan erilaisia säilyketölkin työstöön sopivia koneita ja työskentely tapoja keskeisimpinä metallin leikkaaminen, taivuttaminen ja hiominen. 
  • tekeminen: Valmistetaan käyttötarkoitukseen sopiva lampun varjostin tai lyhty. Valmistukseen sisältyy ainakin kaksi metallintyöstötekniikkaa esim. leikkaaminen ja hiominen. Tekemistä ohjaa aikuisen kanssa tehty työskentelysuunnitelma ja tavoitteet 
  • soveltaminen: Tekemisen ohessa opitaan työskentelyprosessissa esiin tulevia metallintyöstön menetelmien ja työkalujen nimiä. Opitaan käyttämän työvälineitä turvallisesti tarvittavien suojavarusteiden kanssa. Tutustutaan kiertotalouden peruskäsitteisiin uudelleenkäyttö, uusiokäyttö ja kierrätys. 
  • Dokumentointi: Tehdään käsityöprosessin itsearviointia prosessin edetessä ja arvioidaan lopuksi ryhmänä oppimista 

Laaja-alainen osaaminen (L1–L7) 

L1 ajattelu ja oppimaan oppiminen:  

Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja ilmapiiristä: Turva- ja suojavälineiden käyttö. 

L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys 

Oppilaita ohjataan työskentelemään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti ja ottamaan kasvavassa määrin vastuuta tekemisestään. Heitä rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista. Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa ja työn tulosten arvostamiseen: 

Materiaali antaa opiskelijoille selkeät raamit, joiden puitteissa projekti tulee toteuttaa. Materiaali havainnollistaa käsityötä nimenomaan pitkäjänteisenä prosessina, jonka loppuun saattamisesta saa olla ylpeä.  

L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: 

Kiertotalous ja tuotteen elinkaariajattelu, tuotteen suunnittelu kiertotalouden näkökulmasta 

Päivitetty 12/2025
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.