TUUMATALKOOT
SUUNNITELLAAN HUPPARI
Ohjeet opettajalle tuumatalkoiden toteuttamiseksi
Valmistelu:
Tarvikkeet:
- Kyniä
- Piirustuspaperia
- Tarroja äänestykseen
Valmistele luokka:
- Ryhmittele kolme isompaa pöytäryhmään, johon suunnitteluryhmät mahtuvat työskentelemään
- Varaa luokan seinästä isompi tila, johon saat laitettua jokaiselle suunniteltavalle kohdalle (1-6) oman sarakkeen
Teet suunnitelun kohdista (1-6) arvontaa ja ryhmiä varten laput
- 1. Muoto, 2. Väritys, 3. Huppu, 4. Hihat, 5. Taskut ja 6. Kiinnitys
Vaihe 1:
- Jaa oppilaat kolmeen ryhmään
- Suorittakaa arvonta, jossa kullekin ryhmälle jakautuu
Kaksi suunnittelun kohtaa - Virittäytyminen tehtävään:
- Näytä oppilaille inspiraatiotaulua ja pohtikaa huppareiden erilaisia
Yksityiskohtia yhdessä (kts. Sivu 7) - Vinkki!: voitte purkaa yhdessä vanhan hupparin, tarkastella sen
Osia ja miten se on koottu konkretisoidaksenne tehtävää
- Näytä oppilaille inspiraatiotaulua ja pohtikaa huppareiden erilaisia
Vaihe 2:
- Tehtävänanto:
- Jokainen ryhmä suunnittelee arvonnasta saatuihin suunnittelun
kohtiin mahdollisimman monta ratkaisua (piirtäen tai kirjoittaen)- Vinkki opettajalle!: jos luokassa on mahdollisuus käyttää tietokonetta, niin
suunnittelussa voi hyödyntää myös tietokoneen piirustus- tai
kuvanmuokkausohjelmia
- Vinkki opettajalle!: jos luokassa on mahdollisuus käyttää tietokonetta, niin
- Jokainen ryhmä suunnittelee arvonnasta saatuihin suunnittelun
- Aikaa suunnitteluun 15 minuuttia. (aikaa voi lisätä, jos
suunnittelu jää pahasti kesken) - Kun aika on kulunut ja suunnittelu käyty läpi, opettaja kerää
tuotokset
Vaihe 3:
- Suunnitelmien katselmus:
- Opettaja asettaa suunnitelmat omiin sarakkeisiin (huput, taskut,
hihat jne.) - Ehdotuksia tarkastellaan, niistä keskustellaan ja pohditaan
parannusehdotuksia- Opettaja virittää keskustelua esimerkiksi tämän kaltaisin kysymyksin:
- Onko kaikki vaihtoehdot mahdollisia toteuttaa käytännössä? miksi?
- Mikä tekee tämän yksityiskohdan muodosta mielenkiintoisen?
- Miten tätä yksityiskohtaa voisi kehittää eteenpäin?
- Sopiiko tämä materiaali käyttötarkoitukseen? perustele?
- jne.
- Opettaja virittää keskustelua esimerkiksi tämän kaltaisin kysymyksin:
Vaihe 4:
- Äänestys:
- Jokaiselle oppilaalle jaetaan kuusi tarraa
- Jokainen oppilas käy laittamassa tarran mieluisimpaan
Suunnittelun kohtaan - Kustakin yksityiskohdasta jää lopulta kolme eniten ääniä saanutta
Vaihtoehtoa- Oppilaat voivat itsenäisesti valita jokaisen kohdan kolmesta vaihtoehdosta
Oman hupparinsa rakennuspalat
- Oppilaat voivat itsenäisesti valita jokaisen kohdan kolmesta vaihtoehdosta
- Tehtävä jatkuu yksilöllisesllä suunnittelulla valittujen
Vaihtoehtojen parissa
Muokattu viimeksi 7/2024