TYYLITTELY - PELKISTÄMINEN

KASVIAIHEET

- eri kulttuurien ja aikakausien taidetta
- tyylittelytapoja
- kuvia töistä

ELÄINAIHEET

- eri kulttuurien ja aikakausien taidetta
- tyylittelytapoja
-
 kuvia töistä 

OPPILAIDEN KANKAANPAINOTÖITÄ

 


TYYLITTELY - PELKISTÄMINEN

  • Erilaisista kasvi- ja eläinaiheista saa kankaanpainantaan sopivia kuvioita.
  • Kasvi- ja eläinaiheet ovat luonnonmuotoja.
  • Luonnonmuodot ovat vaihtelevan muotoisia, monimutkaisia
    ja niissä on runsaasti yksityiskohtia.

    Sellaisenaan ne ovat liian vaikeita kuvioaiheita
  • Luonnonmuoto kannattaa tyylitellä muuttamalla se
    yksinkertaisemmaksi. Tämä on pelkistämistä.

MIKSI PELKISTETÄÄN?

Kun luonnonmuoto pelkistetään:

  • Kuvio on helpompi leikata
  • Kuvion painaminen on helpompaa
  • Painokuvasta tulee selkeä, sen osat erottuvat
  • Kuvioista saa omaperäisiä, persoonallisia
  • Kuvioissa on suunnittelijan omaa käden jälkeä

MITEN PELKISTETÄÄN ?

  • Luonnonmuotoa muutetaan yksinkertaisemmaksi ja selkeämmäksi
  • Usein muodosta tehdään siluetti eli varjokuva
  • Mallin tyypilliset piirteet kannattaa säilyttää

PELKISTÄMINEN VOIDAAN TEHDÄ:

Vähentämällä yksityiskohtia
Suoristamalla osia
Muotoilemalla erilaisilla yksityiskohdilla
Liioitellen tyypillisiä piirteitä

KASVIAIHEET

MIETI KUVAA SUUNNITELLESSASI:

  • Mitkä ovat kasvin oleelliset, tyypilliset piirteet?
  • Mistä kasvin tunnistaa?
  • Mitä voit poistaa tai lisätä?
  • Miten kuva-aiheen voi muuttaa selkeämmäksi?
  • Mitä kohtia voit muotoilla uudestaan, esim. venyttää / lyhentää /
  • pyöristää / litistää / terävöittää?
  • Voiko kasviaihetta tyylitellä perusmuotoja käyttäen         
    (kolmioiksi, neliöiksi, ympyröiksi tai niistä johdetuiksi muodoiksi)?

Tyylittelyesimerkkejä

LEHTIAIHE
Muotoa venytetty, yksityiskohtia vähennetty
(Maalatut tiilet. 1400-luku. Turkki)
PUU
Vähennetty yksityiskohtia, yhdistetty lehtiä, selkiytetty muotoja.
(Kirjottu tekstiili. 400-500 eKr. Egypti)
LOOTUS
Yksityiskohtia muotoiltu suoristaen linjoja, kaartaen, erotellen osat toisistaan.
(Lasitettu tiili. 1920-luku. Englanti)
Muoto yksinkertaistettu kolmoksi, jonka kulmia on muotoiltu.
(Patsaan koristekuvio. 1400 eKr. Egypti)
Viuhkamainen pinnan jako kasvin ominaispiirre. Pinta lähtee jakautumaan puoliympyrästä lohkoihin.
(Hautamaalaus. 1971-1928 eKr. Egypti)

ELÄINAIHEET

MIETI KUVAA SUUNNITELLESSASI:

  • Eläimen oleelliset piirteet; mistä hahmon tunnistaa?
  • Mitä voit poistaa?
  • Miten eläinhahmon voi muuttaa selkeämmäksi?
  • Mitä kohtia voit muotoilla uudestaan / venyttää / lyhentää
    pyöristää / litistää / terävöittää?
  • Käytä vinoja viivoja, jos haluat vauhtia ja liikettä eläinhahmoon!
  • Voiko eläimen piirtää perusmuotoja käyttäen (kolmio, neliö, ympyrä)
    tai perusmuotoja muunnellen (venytys, litistys, pilkkominen, muotoilu)?

Tyylittelyesimerkkejä

PORO
Raajat suoristettu, yksityiskohtia vähennetty.
(Intarsiatyö. 1900-luku. Kazimin hantit. Venäjä) 
Vain eläimen muoto ja mittasuhteet säilytetty, liikettä jaloissa.
(Kalliopiirros. Norja)
Jalkojen ja pään asennolla saatu liikkeen tuntu, sarvien kaaret tekevät hahmosta koristekuviomaisen.
(Kalliopiirros. Norja)
LINTU
Siivet ja pyrstö yhdistetty, pää ja kaula s-kirjaimen muodossa, höyhenkoristeen ja harjan muotoa selkiytetty
(Kiinalainen kaiverrus 1. vuosisadalta)
Loivilla kaarilla kuvattu koko hahmo, yksityiskohtia poistettu, siipien ja vartalon pituutta liioiteltu.
(Painettu tekstiili. Togo)
DELFIINI
Kaarilla kuvattu koko hahmo, yksityiskohtia pidennetty.
(Tunisialainen mosaiikki 300-luvulta)
Eläinhahmo on terävämpi piirteiltään, mutta tyypilliset piirteet ovat tallella.
(Kudotun kankaan koristekuvio. 
1800-luvun loppupuoli. Indonesia)
HÄRKÄ
Veistokset valmiiksi tyyliteltyjä, siksi ovat hyviä kuva-aiheita. Tyypillisiä piirteitä - sarvia ja päätä korostettu.
(Pronssiveistos. n.300 eKr. Turkki)
Yksityiskohtia vähennetty, jalkoja lyhennetty, hahmon jykevä rakenne säilytetty.
(Kalliomaalaus. Algeria)
HEVONEN
Hahmosta jäänyt vain lähes geometrinen muoto ja kolmiokuvioiksi  muotoillut harja ja turvan yksityiskohdat.
(Varkaan sauva. Mali)
Hahmon muoto ja tyypilliset piirteet tallella. Ei pieniä yksityiskohtia.
(Luolamaalaus. Ranska)
Muotoa liioiteltu, sisemmällä viivalla saatu
siroutta jykevään hahmoon.
(Tiilikuva. Myöh. Tsou-kausi. Kiina)

OPPILAIDEN KANKAANPAINOTÖITÄ


 

Lähteet:

Piirroskuvat Seija Silvosen mukailemia oheisista lähteistä:

Valokuvat Valtimon yläasteen oppilaiden töistä

African Crafts. Articles and Writigs from the Design Seminar for African

Craft Experts at the University of Industrial Arts Helsinki. 1988

D´Alleva, Anne: Arts of the Pasific. 1998

Folk Art of the Russian Federation fron Ethnogfaphical Museum of the

Peoples of the USSR. 1981

Lommel, Andreas: Esihistoriallinen ja primitiivinen taide (Maailman taide –sarja).1966

Naamion takana. Pyynikinlinnan näyttelyjulkaisu Afrikkalaisen Dogon-heimon

Elämänmuodosta. 1989

Samaanit. Tampereen museoiden julkaisuja 44. 1998

Wilson, Eva: 8000 Years of Ornament. 1994

Linkkejä:

Punomo.fi  http://punomo.fi                                  

www.nba.fi Museovirasto.
Suomen Kansallismuseo:
Esihistorian opetuspaketti,
Muinaistaide ja uskomusmaailma:
- Suomalais-ugrilaista kalliotaidetta itärajan takaa,
- Kalliokuvia ja meripihkaa Ristiinassa
Tietoja Suomen museoista
- linkkejä suomalaisten museoiden                

www.lontoo.info/nayttelyt-museot.html  Lontoon museot

www.exploringabroad.com/art/museums.htm
    Museoita ympäri maailmaa



© KÄYTTÖEHDOT: Ammattikäyttöön tarvitset lisenssin »

Tue toimintaamme käsityön hyväksi, tee lahjoitus!