Turun Paavolan koulun 4. luokka toteutti keväällä 2006 taidekassi-projektin. Projekti yhdisti kuvataiteen ja tekstiilikäsityön historian tuntemusta. Kassin teemaan ja muotokieleen haettiin linkkejä 1800-luvun pukuhistoriasta ja kyseisen aikakauden taidesuuntauksesta, impressionismista. Kassin koristukset toteutettiin vapaalla konekirjonnalla.
- KASSI 1870-1900 - tutustu 1870-1900-luvun pukuhistoriaan kassien osalta
- IMPRESSIONISMI - 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun taidesuuntaus
- SUUNNITTELU & TEKNIIKKA - konekirjonta-aiheen suunnittelu sekä vapaan konekirjonnan ohjeet
- MATERIAALIT- tarvittavat ainekset
- GALLERIA - oppilastöiden työvaiheita ja valmiita töitä
KASSI 1870-1900
Taidekassin ideana oli tutustua 1800-luvun lopun taide- ja tyylisuuntauksiin ja sen pohjalta rakentaa omia merkityksiä tulevalle taidekassi-työlle. Niinpä muotokieleen haettiin ideoita 1870-1900-luvun pukuhistoriasta ja työn koristelun pohjana käytettiin saman aikakauden merkittävimmän taidesuuntauksen, impressionismin tyyliä kuvata maailmaa.
Taidekassin pohjustus:
Taidekassin ideointi lähti liikkeelle pukuhistoriaan tutustumisesta. Tutkimme pukujen ja niihin liittyvien kassien käyttötarkoitusta ja yhteyttä yhdyskuntaluokkaan. Erilaisilla ihmisillä tuntui olevan varsin erilaisia ja eri käyttötarkoitukseen suunnattuja kasseja. Hienostoleideillä oli vain pikkuruiset, upeasti koristellut käsilaukut. Toisaalta työssäkäyvällä rahvaalla kassit ja korit liittyivät töiden tekoon ja raskaiden kantamusten kuljettamiseen.
Vertasimme myös 1800-luvun lopun kasseja omiin käyttökasseihimme ja reppuihimme. Mietimme, miten kassit ovat muuttuneet, mitä niihin on jätetty, mitä korvattu uudella idealla. Pohdimme myös, mikä yhdistää vanhojen taidekäsitöiden kuva-aiheita ja nykyisissä kasseissa olevia aiheita.
IMPRESSIONISMI
Impressionismi taidekassissa:
Impressionistinen taidesuuntaus toimi tässä työssä tilkkumaalausten ideoinnin pohjana. Pointillisten taideteosten oli tarkoitus antaa oppilaille visio siitä, miten tilkku-täplillä voi "maalata". Impressionistit kehittivät myös uuden tavan käyttää vastavärejä ja lähivärejä hyväkseen. Oman konekirjontakuvion suunnittelussa oppilaita kannustettiin ottamaan mallia juuri impressionistien värien käytöstä tai ainakin jotenkin muuttamaan mallikuvan väriehdotusta omaan suunnitelmaansa.Impressionismin ja 1800-luvun lopun pukuhistorian turvin lähdimme miettimään omia kassejamme.
Impressionismi taidesuuntauksena:
1860-luvulla taiteilijat irtautuivat kuvarealismista ja modernismin aikakausi alkoi. Modernismin aikakauteen luetaan kaikki tyylisuuntaukset impressionismista abstraktiin taiteeseen. Edouard Manet oli ensimmäinen impressionisti. Impressionistit hylkäsivät ääriviivat ja keskittyivät tallentamaan niitä värejä, joita valolla ja varjolla todella oli. Maalauksiin saavutettiin näin utuinen tunnelma. Impressionistit työskentelivät taivasalla ja hylkäsivät ateljee työskentelyn.
Uusimprerssionistit kehittivät uuden tekniikan, pointillismin, joka perustui optisiin väriteorioihin. Tunnettuja impressionisteja olivat mm. Auguste Renoir, Claude Monet, Paul Cezanne, Georges Seurat ja Paul Signac. Ks. Wikipedia, Impressionismi
Kassin koristelussa käytetään tekniikkana vapaata konekirjontaa. Tämä kirjonta yhdistelee nimensä mukaisesti vapaasti kaikkia konekirjonnan eri tekniikoita. Toteuttamissamme taidekasseissa valitsimme tekniikoiksi tilkkumaalauksen, teholanka- ja alalankakirjonnan ja koneapplikoinnin.
Tilkkumaalaus:
Teholankakirjonta:
Alalankakirjonta:
Koneapplikointi:
Taidekassia varten tarvitset:
1. jämäkkää pohjakangasta kassia ja pohjatilkkua varten
2. ompelulankaa
3. tilkkuja
4. erilaisia ja erivärisiä lankoja, naruja, nyörejä
5. tarlatania
6. yms. tavaraa, joka voidaan kiinnitää ompelukoneen avulla kankaaseen.