Etusivu » Teoriatieto » Kuluttajatieto » Kestävä käsityö » Tuotteen elinkaari

Tuotteen elinkaari

Elinkaariajattelu kattaa tuotteen materiaalin , suunnittelun, valmistamisen, käytön ja hävityksen
Ympäristövaikutusten arvioinnin koko elinkaaren aikana.
Materiaali voi parhaimmillaan elää monia elinkaaria eri tuotteina.

Käsitteiden määrittelyä


Ekologinen selkäreppu tarkoittaa sitä luonnon varojen määrää, joka on otettu luonnosta tuotteen
aikaansaamiseksi. Se kertoo kiloina, kuinka paljon tavaran valmistukseen on kulunut vettä, ilmaa ja
kiinteää ainetta, kuten metalleja puuainesta tai muuta materiaalia.
(Tuula Kuivanen: Vihreät silmälasit s. 122)


Egotehokkuudella tarkoitetaan luonnonvarojen käytön tehokkuutta. Otetaan käyttöön vähemmän
materiaalia ja energiaa ja tuotetaan niistä enemmän hyötyä, siis saadaan aikaan ”vähemmästä
materiaalista enemmän hyvinvointia”. Ekotehokkuutta arvioitaessa verrataan luonnonvarojen
kulutusta (ekologista selkäreppua) sen tuottaman hyödyn (palvelun) määrään.


Ekologinen jalanjälki kuvaa sitä tuottavaa maa-alaa, joka tarvitaan kulutustasomme ylläpitämiseen
ja tuottamamme jätteen sijoittamiseen


Kestävä kehitys tarkoittaa, että ihmiskunnan olisi käytettävä luonnon varoja ja energiaa
säästeliäästi niin, että jälkipolvemmekin voivat elää maapallolla. Siihen liittyy myös
luonnonvaraisten eläinten ja kasvien suojeleminen sukupuuttoon kuolemiselta.


MIPS- (material input per service-unit) on mittari , joka vertaa tuotteen ekologista selkäreppua sen
tarjoaman palvelun määrää.


Ympäristövastuullinen kuvaa toimintaa tai tuotetta/palvelua, jossa tavoitteena on ollut rasittaa
ympäristöä mahdollisimman vähän.

SisäänOsaprosessitUlos
1a) Raaka-aineet
Puuvilla
Öljy
Puu
Metallit ja epämetallit

Mieti:
Mistä maasta raaka-aine on
peräisin?
2a) Raaka-aineen hankinta
Viljely:
Kastelu
Lannoitteet
Torjunta-aineet
Työvälineet
Työvoima

Väriaineet:
luonnonvärit ja
kemiallisesti valmistetut

Mieti:
onko alueella
ympäristöongelmia?
Miten tuotanto vaikuttaa
ympäristöön, ihmisiin, eläimiin?
Käytetäänkö lapsi- tai
orjatyövoimaa?
3a) Tuotteet
Paita
Sivutuotteet
Muovipakkaus,
nuppineulat, pahvi,
muoviväkäset

Mieti:
Kuka ohjaa ostopäätöstä? Onko tuote pintamuotia? Mikä on tuotteen laatu? Mistä
tunnistaa hyvän laadun?
Onko tuote kotimainen?
Millainen on hintalaatusuhde? Miten tuotetta hoidetaan?
1b) Energia
Uusiutuva, uusiutumaton
luonnonvara
Energian talteenotto

Mieti:
Millaista energiaa tarvitaan?
Missä vaiheissa energiaa
tarvitaan? Entä missä
vaiheissa sitä vapautuu?
Miten paljon energiaa
tarvitaan?
2b) Tuotanto ja valmistus:
Langasta kankaaksi ja vaatteeksi:
Kankaan kudonta, värjäys,
viimeistely

Mieti:
missä maassa tehdas
sijaitsee? Millaiset ovat työolot?
Käytetäänkö lapsityövoimaa?
Millaisia ympäristövaikutuksia
valmistuksella on?
3b) Päästöt
Mieti: millaisia päästöjä
ilmaan, veteen,
maaperään joutuu eri
osaprosesseissa?
2c) Kuljetus ja jakelu:
Kuljetusmuoto: juna, lentokone,
laiva, auto, polkupyörä
Raaka-aineiden kuljetus tehtaalle
Tuotteen kuljetus kauppoihin ja
kuluttajalle
Kuljetusvälineen
ympäristövaikutukset

Mieti:
ympäristövaikutukset ja
päästöt, pakkaustapa
(yksittäispakatut, moninkertainen
pakkaaminen )
2d) Uudelleenkäyttö:
Matto, puhdistusriepu, pölyhuisku

Mieti:
miten tuotteen elinkaarta
voidaan pidentää? Kuinka kauan
vaatetta voidaan käyttää? Voiko
osan materiaalista ottaa talteen (
napit, vetoketjut )
2e) Kierrätys:
Kirpputori, vaatekeräys, sukulaiset,
pikkusisarukset, lumpunkeräys

Mieti:
Onko materiaali
kierrätyskelpoista?
2f) Jätteen käsittely:
Polttaminen, kaatopaikka,
ongelmajäte

Mieti:
Mikä on paras
hävitystapa?

Integraatio opetuksessa:


Ylläkuvatun esimerkin käsittelyä voidaan integroida biologian, kotitalouden, kemian, käsityön,
ATK:n, uskonnon, matematiikan ja maantiedon opetuksessa.


Käytännön kokeita tekstiileille:


 Polttokoe: tekstiilien tunnistaminen polttokokeen avulla
 Maatumiskoe: tekstiilien maatuminen
 Kestävyyskoe: vetolujuus, hankauksen kesto
 Kasveilla värjääminen
 Väriaineiden kemiallinen valmistus
 Kuumuuden kesto
 Kosteuden imukyky
 Sähköisyys
 Kemikaalien kestävyys
 Synteettisen kuidun valmistus
 Käytännön kokeita erilaisten tuotteiden elinkaariin liittyen: esim. Aine ja energia,
Kemian opettajan opas 3.

Eko-tekoja koulussa:


 Niksikilpailu: Oppilaat tuovat hylättyjä tavaroita kouluun. Kilpailun ideana on keksiä
uusiokäyttöä tavaroille. Oppilaat äänestävät voittajan.


 Ekojatkumo: Viritetään pyykkinaru ja nimetään sen toinen pää superekoksi ja toinen pää
epäekoksi. Narulle ripustellaan erilaisia tuotteita ( käytettyjä, uusia, kestäviä, kertakäyttöisiä
jne). Keskustellaan yhdessä niiden sijoittamisesta (Huom. ympäristömerkit ).


 Ekomuotinäytös


 Ekotekoja tekstiilitöihin esim. tilkkutyöt, kassit, hedelmien punnituspussit jne.


 Vaatteidenvaihtotori, joka toimii ”tuo jotain mukanasi, niin voit myös viedä” –periaatteella.


 Korjauspajat käsitöissä: oppilas voi esim. ommella irronneen napin tai paikata vaatteen tai
korjata pyörän kumin. Lisäksi kunnostetaan koulun työtakkeja, essuja ja pöytäliinoja.


 Kirjapaja: Oppilaat kunnostavat ja päällystävät esim. kuvataidetunnilla koulukirjoja. Lisäksi
kodit voivat lahjoittaa kirjoja koulun kirjastoon.


 Vaatteiden tuoteselosteiden analyysi: missä tehty, mistä materiaalista tehty, kuka tehnyt,
kuljetus, kauppa, hoito-ohjeet, käyttöikä, uusiokäyttö, halpa- vai kestävä. Mieti mitkä tekijät
vaikuttavat ostopäätökseen.


 Mitä reppusi sisältää? Listaa repustasi löytyvät tavarat. Tee taulukko, johon merkitset mistä
materiaalista ne on tehty. Valitse yksi tavara, josta teet tarkemman tutkimuksen. Mieti, miten
tuotteen valmistuksen eri vaiheet vaikuttavat ympäristöön.


 Valitse repustasi turhin tavarasi ja perustele valintasi. Kerätään yhteen kaikkien turhimmat
tavarat ja valitaan koko luokan turhin tavara. Mietitään miten kulutusta voidaan vähentää ja
miten kulutustavoillasi voit vaikuttaa.


 Jätekartoitus: Kerää muutaman viikon ajalta kaikkien ostamiesi tavaroiden pakkaukset. Oppilaat
ohjataan miettimään jo ostovaiheessa oman kuluttamisen vaikutuksia. Miten voit itse vaikuttaa?


 Kaivellaan koulun roskiksia: Lajitellaan jätteet ja selvitetään miten tuotteiden elinkaarta
voitaisiin pidentää. Lopuksi lajitellaan jätteet oikeisiin kierrätyspisteisiin.


 Valitse ympäristöystävällisempi tuote: Valitse tuotepareja esim. appelsiinimehu –
mustaherukkamehu, banaani – kotimainen omena, hiivaleipä – maissihiutaleet, luomumaito –
maito, ohra – riisi, öljy – tuulivoima jne. Pohdi tuotteiden elinkaarta ja perustele vastauksesi.
Mieti miten valinnoillasi kuormitat vähiten luontoa.


 Lisää ekotekoja kirjasessa: Vähä-Jaakkola: Kestävien valintojen taito, ekotehokkuus ja kohtuus
koulussa.

Linkkejä ja vinkkejä:


Aspholm, Saari, Bjurström, Hirvonen, Hongisto, Lavonen, Viiri: Aine ja energia, kemian opettajan
opas 3 ja kemian tietokirja. Weilin & Göös 1996.
Holopainen et al. Luonto: Yhteinen ympäristö. W 2000.
Vähä-Jaakkola: Kestävien valintojen taito- ekotehokkuus ja kohtuus koulussa. Suomen
luonnonsuojeluliitto ry. 1999.
Loikkanen et al.: Elinkaariarviointi yritysten ja viranomaisten ympäristöhallinnan päätöksenteon
tukena. Tekes 68/99.
Jalanjälki, selkäreppu ja MIPS. Uudenmaan ympäristösuojelupiiri ry. 2000
Helsinkiläisen ympäristöopas
Kuivainen: Vihreät silmälasit. WSOY 1999.
Suomalaisen mäntymetsän elinkaari. Leipä leveämmäksi 1/2001 ( Kemiran lehti )
Heino, Koski, Lettenmeier: Lukupaketti jätteiden synnyn ehkäisystä, kestävästä tuotannosta ja
kulutuksesta sekä ekotehokkuudesta ja MIPSeistä! Suomen luonnonsuojeluliitto ry.
Lähdesmäki: Kestävä kehitys ja koulutyö. Kehittyvä koulutus 3/1999. Opetushallitus.
Käsi- ja taideteollisuusliitto ry: Kestävä kehitys käsityössä 1996
Motiva: Valitse kestävän kehityksen kaista
Taloudellinen Tiedotustoimisto: Teollisuus ja ympäristö
Ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus 1998: Vähemmän jätteeksi Enemmän hyödyksi
Karhu, Malmström, Mannila: Hyvä sauma Tekstiilityön käsikirja. Otava 1995.
Löytty-Rissanen et al. Kotitaloustaito. Tammi 2000.
Hämäläinen et al. Kotitalouden perustaidot. Otava 2000.
Immonen et al. Hyvää pataa Kotitalouden taitokirja. WSOY 1998.

Tekijät:
Tuula Ekdahl
Saila Piira
Juhani Leppälä

elinkaari

Muokattu viimeksi 8/2024

Tuotteen elinkaari - pdf

Päivitetty 08/2024
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.