7lk käsityö, puutekniikka
TYÖSKENTELYN OHJE
Tulosta jokaiselle oppilaalle / parille / työryhmälle "Työntömitan käyttöharjoitus"-tiedosto
Etsi puutyötilasta erilaisia jämäpuupaloja, jotka merkkaat numeroin 1-9 siten, että
- numerot 1-4 ohjaavat mittaamaan esim. puupalan paksuutta
- numerot 5-6 ohjaavat mittaamaan esim. poratun reiän syvyyttä
- numerot 7-9 ohjaavat mittaamaan esim. poranterän / maalarinteippirullan sisämittaa
Mitattavat kappaleet voivat olla kaikki puukappaleita, tai arjen käyttöesineitä ja edustaa eri materiaaleja. Numeromerkinnät voi tehdä suoraan tussilla puuhun tai maalarinteipinpaloihin.
Työskentely alkaa yhteisellä ohjeistuksella, jossa opettaja esittelee monisteen idean ja työntömitan käytön perusasiat.
Oppilaiden tehtävänä on mitata merkatut kappaleet ja kirjata ylös saatu mitta oikeassa yksikössä.
Työn voi toteuttaa yksilötyönä tai pareittain.
Tehtävään voi lisätä kolme eri tasoa:
- HELPPO: mittaustulos kokonaislukuna (esim. 14 mm)
- KESKITASO: mittaustulos yhden desimaalin tarkkuudella (esim. 14,2 mm)
- HAASTAVA: mittaustulos kahden desimaalin tarkkuudella (esim. 14,22 mm)
Lopuksi opettaja voi tarkistaa mittaustulokset ja oppilaat voivat antaa itselleen pisteitä sen mukaan, miten mittaus on onnistunut (esim. 1p oikeasta kokonaisosasta, 1p oikeasta kymmenesosasta, 1p oikeasta sadasosasta, tarvittaessa 1/2p lähelle menneestä mittaustuloksesta).
VINKKEJÄ TOTEUTTAMISEEN
- Mittausharjoitus sopii hyvin oppilaille "odotteluprojektiksi", kun osa oppilaista on konesalissa opettajan kanssa
- Työ on toteutettavissa helposti myös käsityötä taitamattomalle sijaiselle
- Monisteessa on myös qr-koodi, jonka takaa löytyy ohjevideo työntömitan käyttöön, joten tehtävä onnistuu myös iPadien avulla hyvin itsenäisesti