Näitä harjoituksia voi käyttää erilaisten sisältöpainotteisten aihekokonaisuuksien käsittelyyn oppilaita osallistaen. Näitä aiheita voi olla käsitöissä esimerkiksi vaatteet, vaateteollisuus ja sen ekologisuus/eettisyys tai vaatehuolto. Harjoitukset soveltuvat toki myös muihin oppiaineisiin.
Kiertävä aivoriihi
Kiertävässä aivoriihessä käsitellään halutun teeman eri aiheita ryhmässä pisteitä kiertäen. Pisteiden määrää voi vaihdella, mutta usein 4-6 kpl on hyvä määrä. Jokaisella pisteellä on iso paperi/kartonki, johon opettaja on kirjoittanut valmiiksi otsikon.
Jos teemana on vaatteet ja vaateteollisuus, aiheina voi olla esimerkiksi:
- Vaatteet: Mitä vaatteet merkitsevät sinulle?
- Vaatteiden tuotantoprosessi
- Ympäristöystävällisuus
- Pikamuoti
- Kirpputorit, second hand
- Vaatehuolto
- Aivoriihi: Oppilaat kirjoittavat pisteelle saavuttuaan paperiin kaikkia aiheeseen liittyviä ajatuksia ja näkökulmia. Aika on rajattu ja se voi olla esimerkiksi 5 minuuttia/piste. Ajan täytyttyä jokaisen ryhmä siirtyy seuraavalle pisteelle, jossa on eri aihe. Ryhmä lukee ensin muiden siihen kirjoittamia ajatuksia ja lisää sitten omia ajatuksia. Näin kierretään kaikki pisteet läpi.
- Tiivistelmä: Kun jokainen ryhmä on kiertänyt kaikki pisteet, viimeiselle pisteelle jäädään tekemään seuraavaa tehtävää. Tehtävänä on koota paperille kerääntyneistä ajatuksista olennaisimmat pienemmälle kartongille tiivistelmän tavoin ja hyvään esitettävään muotoon. Tähän voi antaa aikaa esimerkiksi 10-15 minuuttia.
- Esitelmä: Jokainen ryhmä esittelee aiheen, josta teki tiivistelmän/esityksen. Näin kaikki saavat kuulla tiivistelmän aivoriihen tuloksista, joka on kerätty kaikkien ryhmien ajatuksista. Tämän jälkeen voidaan keskustella siitä, tuleeko joillekin vielä mieleen lisättävää aiheisiin.

Fish bowl -keskustelurinki
Tuolit asetetaan kahdeksi sisäkkäiseksi ringiksi katse keskustaan päin. Sisemmässä ringissä on vain neljä tuolia, ulommassa ringissä on tarpeeksi tuoleja kaikille osallistujille. Tarkoituksena on keskustella opettajan antamista aiheista tavalla, jossa opetellaan kuuntelemaan toisia jokainen vuorollaan.
Harjoitus alkaa sillä, että neljä ihmistä istuu sisäringin tuoleille ja muut istuvat ulkoringissä. Sääntönä on, että vain sisäringissä olevat voivat osallistua keskusteluun ja kun yhdellä on puheenvuoro kesken, muut kuuntelevat eivätkä keskeytä. Jos puheenvuoro meinaa venyä liian pitkäksi, opettaja voi keskeyttää sen. Jos ulkoringissä oleva haluaa ottaa osaa keskusteluun, hänen täytyy koskettaa jotakuta sisäringissä istuvaa olkapäähän, jolloin tämän täytyy siirtyä pois ja antaa paikkansa seuraavalle. Ulkoringissä oleva ei saa kuitenkaan koskettaa olkapäähän sellaista henkilöä, joka ei ole sisärinkiin mentyään käyttänyt yhtään puheenvuoroa. Jos sisäringissä ollut on käyttänyt yhdenkin puheenvuoron, hänen täytyy siirtyä pois olkapääkosketuksen jälkeen, vaikka hänellä olisi mielessä muuta, mitä haluaisi sanoa. Hän voi palata sisärinkiin joskus myöhemmin samoilla säännöillä.
Opettaja antaa keskustelulle aiheen, joka voi olla kysymys tai väitemuodossa.
Aiheita voi olla esimerkiksi:
- Vaatteet kuvastavat (aina) ihmisen persoonallisuutta
- Kuuluisien brändien kalliit vaatteet ovat laadukkaimpia
- Kirpparivaatteiden ostaminen ei vaikuta tekstiiliteollisuuteen
- Ei ole väliä tilaako pikamuotia suoraan kiinasta vai ostaako sen Suomessa myymälästä
- On aina parasta ostaa 100% puuvillaa
Mielipidejana
Mielipidejanassa opettaja kertoo väitteen ja oppilaat päättävät kuinka samaa tai eri mieltä ovat väitteen kanssa. Huoneessa tai ulkona on jana, jonka toisessa päässä ollaan "täysin samaa mieltä" ja toisessa päässä "täysin eri mieltä." Ääripäiden lisäksi voi asettautua mihin tahansa kohdalle janaa sen mukaan, kuinka vahvasti on samaa tai eri mieltä.
Kun opettaja on kertonut väitteen, oppilaat asettautuvat seisomaan mielipidettään kuvaavaan kohtaan janalla. Sen jälkeen avataan keskustelu, jossa opettaja jakaa vuorotellen puheenvuoroja, joilla halukkaat voivat perustella omaa valintaansa. Jos jokin perustelu muuttaa muiden ajattelua, he voivat siirtyä janalla eri kohtaan milloin vain.
Esimerkiksi vaateteollisuutta käsitellessä väitteet voisi olla seuraavanlaisia:
- Vaatteet kuvastavat ihmisen persoonaa.
- Vaatteiden ensisijainen tarkoitus on lämmittää ja suojata.
- Kalliimmat vaatteet ovat aina laadukkaampia.
- Kirpparivaatteiden tai muilta perheenjäseniltä saatujen vaatteiden käyttäminen on noloa
- Brändivaatteilla haetaan muiden ihailua.
- Haluan pukeutua uusimman muodin mukaisesti, jotta kuulun joukkkoon enkä ole nolo.
- Ekologisinta on etsiä oma tyyli, jolla tavalla tykkää pukeutua vuodesta toiseen.
Lue ja jaa oppimasi
Tämä harjoitus on hyvä, mikäli oppilailla ei ole vielä paljoa tietoa käsiteltävästä aiheesta tai sitä halutaan syventää. Tässä harjoituksessa jaetaan ryhmille jokin tekstipätkä tai artikkeli luettavaksi, eri ryhmillä eri tekstit, joista he poimivat olennaisimpia kohtia, jotka jakavat muille.
- Jokaiselle jaetaan tekstipätkä (pidemmän tekstin kappale tai erillinen lyhyempi artikkeli). Sama tekstipätkä voi olla 2-5 ihmisellä luettavana. Tekstipätkät voi joko valita oman kiinnostuksen mukaan tai jakaa ohjatusti.
- Jokainen lukee tekstinsä ja voi esimerkiksi alleviivata tai kirjoittaa itselleen ylös joitain a) kiinnostavia, b) yllättäviä, c) tärkeimpiä kohtia.
- Ryhmien muodostaminen saman tekstipätkät lukeneiden kanssa: kun tekstit on luettu yksin, siirrytään ryhmiin.
- Keskustelu muiden saman tekstin lukeneiden kanssa: Jokainen nostaa tekstistä 1-3 kohtaa, jotka koki tärkeiksi, yllättäviksi tai kiinnostaviksi. Näin huomataan, mihin asioihin eri ihmiset kiinnitti huomiota ja voidaan keskustella näistä kohdista.
- Esityksen/posterin tekeminen: ryhmä tekee näiden tärkeiden nostojen perusteella tekstipätkästä koonnin, jossa on sen olennaisimmat osat.
- Esittely muille: ryhmät esittelevät vuorotellen koko porukalle oman ryhmänsä tekstipätkän sen olennaisimpien ja kiinnostavimpien kohtien perusteella.
Pieni ja iso historia
Tässä harjoituksessa mietitään aiheen ympäriltä "isoa" eli laajasti tunnettua sekä "pientä" eli henkilökohtaista historiaa. Jos aiheena on vaatetuotanto, isoa historiaa voi olla esimerkiksi jokin aihetta käsittelevä elokuva tai kirja, historiallinen tapahtuma (kuten Rana Plaza vaatetehtaan romahdus), ultrapikamuodin kehittyminen tai muu laajalti tunnettu aiheeseen liittyvä asia. Pientä historiaa taas voi olla vaikkapa oman tyylin löytäminen, ensimmäinen kirppariostos, vaateteollisuuden ongelmiin havahtuminen, ensimmäinen itse ommeltu vaate tai isovanhemman kanssa käyty aiheeseen liittyvä keskustelu.
- Ensin mietitään isoa historiaa: Mitä aiheeseen liittyviä laajasti tunnettuja asioita sinulle tulee mieleen? Mitkä tällaisista asioista ovat vaikuttaneet jotenkin sinuun tai muihin ihmisiin? Isoa historiaa voi olla aiheeseen liittyvä historiallinen tapahtuma, kirja, elokuva tai muutos. Jokainen kirjoittaa ylös yhden tai useamman mieleen tulevan asian ja ajoittaa ne vuoteen, milloin kyseinen asia on tapahtunut tai tullut laajaan tietoisuuteen.
- Pieni historia: Mitä aiheeseen liittyviä tapahtumia muistat omasta elämästäsi? Onko jokin tapahtuma, keskustelu tai kokemus vaikuttanut siihen, mitä ajattelet tästä aiheesta? Saanut sinut tietoiseksi asiasta, innostuneeksi tai kauhistuneeksi? Tai milloin olit ensimmäistä kertaa tekemisissä aiheen kanssa? Kirjoita ylös yksi tai useampi asia ja ajoita ne johonkin tapahtumavuoteen.
- Jokainen valitsee isosta sekä pienestä historiasta yhden asian, jonka haluaa jakaa muille, ja kirjoittaa sen post-it lapulle.
- Seinälle tai pöydälle tehdään aikajana. Jokainen saa vuorotellen esitellä omat ison ja pienen historian nostonsa, ja asettaa ne post-it lapuissa aikajanalle oikeaan ajankohtaan. Isot historiat voi koota esimerkiksi aikajanan yläpuolelle ja pienet historiat alapuolelle tai käyttää eri värisiä post-it lappuja.
- Muut kuuntelee ja voi sekä oppia uutta että huomata yhtäläisyyksiä muiden kokemusten ja historioiden kanssa. Lopuksi syntyy hieno aikajana täynnä monenlaisia tapahtumia.

Suurin osa näistä harjoituksista on kerätty Solidarités Jeunesses -järjestön Revive Warderobe -aiheisesta nuorisovaihdosta (elokuu 2025), jossa perehdyttiin vaatetuotannon ympäristövaikutuksiin ja kestävämmän vaatekaapin saloihin. Harjoitukset sopivat kuitenkin myös monien muiden aiheiden käsittelyyn ja osta niistä lieneekin muualta tuttuja. Harjoitukset pidettiin englanniksi ja ranskaksi, joten tässä ne on käännetty vapaasti suomeksi.