Tekijät: Henna Paukkeri ja Tiina Pitkänen
Linkki oppilaan ohjeeseen:
Materiaalit:
Kehikko: Tarvitset 22 x 120 mm lautaa 900 mm. Höylää lauta 15 mm paksuiseksi. Sahaa laudasta 30 mm levyisiä rimoja.


Vaneripohja:Tarvitset vanerilevyn, jonka mitat ovat vähintään 4 x 530 x 330 mm.

Oppilaan ajankäytön suunnitelma (75min oppitunnit):

Opetussuunnitelman sisällöt ja tavoitteet sekä laaja-alainen osaaminen
Tavoitteet
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi ja T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan: Oppilas työskentelee itseohjautuvasti ja suunnittelee omaa työskentelyään. Oppilas osaa etsiä työhönsä omia ratkaisuja, mutta pyytää myös apua tarvittaessa.
T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan: Oppilas osaa lukea ja tulkita kiekkopelin työohjetta. Oppilas tunnistaa tarvittavat käsitteet ja symbolit (esim. jiirikulma, syrjä ja lape).
T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa: Oppilas työskentelee turvallisesti ja käyttää suojavarusteita oikein (esim. kuulosuojaimet ja suojalasit).
T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa: Oppilas hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa kuvan ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa sekä työn dokumentoinnissa.
T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa: Oppilasta ohjataan materiaalien taloudelliseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön.
Sisällöt
S1 Innovointi: Oppilas ideoi ja suunnittelee laserilla tai polttokynällä toteutettavat kuvat työhönsä.
S4 Dokumentointi ja arviointi: Oppilas dokumentoi työskentelyään.
S5 Tekeminen: Oppilas valmistaa laadukkaan ja toimivan tuotteen ohjeen mukaisesti. Oppilas käyttää tarvittavia työvälineitä ja laitteita tarkoituksenmukaisesti.
S6 Työturvallisuus: Oppilas huomioi työturvallisuuden työskentelyssään.
Laaja-alainen osaaminen
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: Valmiin ohjeen seuraaminen ja noudattaminen vahvistaa oppilaan aktiivista roolia oppimisprosessissa.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta omasta työskentelystään itsenäisesti toteutettavien ohjeiden avulla.
L4 Monilukutaito: Oppilaita ohjataan monilukutaitoisuuden syventämiseen käsityönohjetta seuraamalla.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Oppilas käyttää ohjeen seuraamiseen tieto- ja viestintäteknologiaa, mikä kehittää oppilaan osaamista tällä alueella.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys: Oppilas oppii tarttumaan työhön oma-aloitteisesti sekä työskentelemään pitkäjänteisesti käsityöprosessin loppuun saattamiseksi.
Linkki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (POPS2014):
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf: Kiekkopeli (opettajan ohje)