Projektin tavoite
PDF-työohje
Jatkojalostusta
Tavoitteena on laittaa oppilaat suunnittelemaan unelmiensa huone, jonka saa kuvitteellisesti remontoida ja sisustaa!
- Projekti sopii varmasti toteutettavaksi myös monialaisena oppimiskokonaisuutena tai yläkoulun valinnaisilla tunneilla.
- Pienemmät oppijat voivat hyvin toteuttaa samaa työohjetta, tehden suunnitelmaa esim. vihkoihin tai paperille

- 7. luokan käsityön opetukseen
- Oppilaat työskentelevät tietokoneilla 2-3 x 2h ajan
- Projekti sisältää
- oman huoneen remontin suunnittelu
- diaesityksen tekeminen suunnittelutyöstä
- lopuksi pohjapiirustuksen tai huoneen 3D-mallin tekeminen tietokoneella
- Työ arvioidaan osana käsityön opetusta
- Projekti toimii erittäin hyvin myös lisätyönä nopeimmille käsityön oppilaille tai käsityötä taitamattomalle sijaiselle!
OHJE TYÖSKENTELYYN
- Tavoitteena on, että jokainen oppilas suunnittelee unelmiensa huoneen, jonka saa nyt kuvitteellisesti remontoida ja sisustaa rajattomalla budjetilla!
- Oppilaat luovat uuden diaesityksen (Google Slides tai PowerPoint)
- Lisäävät diaesitykseen omat nimensä
- Antavat esityksen otsikoksi ”Oman huoneen remontti”
- Ryhtyvät työskentelemään dia kerrallaan oman huoneen remontin ja sisustuksen parissa
- Diaesitys palautetaan projektin päätteeksi opettajalle arvioitavaksi
DIAESITYKSEN TULEE SISÄLTÄÄ
- Budjetti (arvioi remonttiin käyttettävä rahamäärä)
- Kokonaisbudjetti
- Eriteltynä kalusteet, remontti yms.
- Kokonaisbudjetti
- Kalusteet
- Mitä kalusteita hankit huoneeseesi? Voitko säilyttää jotain jo olemassaolevaa?
- Valaistus ja somisteet
- Millainen valaistus huoneeseen tulee? Tuleeko huonekasveja? Matto, verhot, taulut jne.
- Remontti
- Mitkä ovat remontoitavat kohteet? Maalaatko seinät? Vaihdatko lattian?
- Näyttökuva tehdystä huoneen 3D-mallista
- Miltä huoneessa oikeasti näyttää?
HUONEEN MALLINTAMINEN
Kun remonttisuunnitelma on valmis, toteutetaan visuaalinen tuotos huoneesta konkretisoimaan suunnitelmaa.
- HELPPO VERSIO:
- KESKIVERTO VERSIO:
- HAASTAVA VERSIO:
- SketchUp nettiversio tai koneelle ladattava ohjelma
PROJEKTIN ARVIOINTI
TAVOITE 1: "ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi"
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta. Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan. Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään. Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti. |
TAVOITE 4: "ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan"
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan. Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen. |
TAVOITE 6: "ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa"
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa. |
TAVOITE 7: " Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä."
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa. |
| Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä. |
TEHTÄVÄN TAVOTTEET OPS:iin PEILATEN
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
- S1 Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja.
- S2 Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta…
- S4 Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä.
T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
T7 Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.
- S8 Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.