käsityö, remontin suunnittelu, käsityön sijaiselle, lisäprojekti käsityöhön
Etusivu » Yleinen » PROJEKTI: Oman huoneen remontin ja sisustuksen suunnittelu (käsityö, 7lk)

PROJEKTI: Oman huoneen remontin ja sisustuksen suunnittelu (käsityö, 7lk)

  • Projektin tavoite
  • PDF-työohje
  • Jatkojalostusta

Tavoitteena on laittaa oppilaat suunnittelemaan unelmiensa huone, jonka saa kuvitteellisesti remontoida ja sisustaa!

  • Projekti sopii varmasti toteutettavaksi myös monialaisena oppimiskokonaisuutena tai yläkoulun valinnaisilla tunneilla.
  • Pienemmät oppijat voivat hyvin toteuttaa samaa työohjetta, tehden suunnitelmaa esim. vihkoihin tai paperille
  • 7. luokan käsityön opetukseen
  • Oppilaat työskentelevät tietokoneilla 2-3 x 2h ajan
  • Projekti sisältää
    • oman huoneen remontin suunnittelu
    • diaesityksen tekeminen suunnittelutyöstä
    • lopuksi pohjapiirustuksen tai huoneen 3D-mallin tekeminen tietokoneella
    • Työ arvioidaan osana käsityön opetusta

  • Projekti toimii erittäin hyvin myös lisätyönä nopeimmille käsityön oppilaille tai käsityötä taitamattomalle sijaiselle!


OHJE TYÖSKENTELYYN

  • Tavoitteena on, että jokainen oppilas suunnittelee unelmiensa huoneen, jonka saa nyt kuvitteellisesti remontoida ja sisustaa rajattomalla budjetilla!
  • Oppilaat luovat uuden diaesityksen (Google Slides tai PowerPoint)
  • Lisäävät diaesitykseen omat nimensä
  • Antavat esityksen otsikoksi ”Oman huoneen remontti”
  • Ryhtyvät työskentelemään dia kerrallaan oman huoneen remontin ja sisustuksen parissa
  • Diaesitys palautetaan projektin päätteeksi opettajalle arvioitavaksi



DIAESITYKSEN TULEE SISÄLTÄÄ

  • Budjetti (arvioi remonttiin käyttettävä rahamäärä)
    • Kokonaisbudjetti
      • Eriteltynä kalusteet, remontti yms.
  • Kalusteet
    • Mitä kalusteita hankit huoneeseesi? Voitko säilyttää jotain jo olemassaolevaa?
  • Valaistus ja somisteet
    • Millainen valaistus huoneeseen tulee? Tuleeko huonekasveja? Matto, verhot, taulut jne.
  • Remontti
    • Mitkä ovat remontoitavat kohteet? Maalaatko seinät? Vaihdatko lattian?
  • Näyttökuva tehdystä huoneen 3D-mallista
    • Miltä huoneessa oikeasti näyttää?



HUONEEN MALLINTAMINEN

Kun remonttisuunnitelma on valmis, toteutetaan visuaalinen tuotos huoneesta konkretisoimaan suunnitelmaa.



PROJEKTIN ARVIOINTI

TAVOITE 1: "ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi"

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta. Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan. Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään. Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.

TAVOITE 4: "ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan"

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan. Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.

TAVOITE 6: "ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa"

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.

TAVOITE 7: " Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä."

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.



TEHTÄVÄN TAVOTTEET OPS:iin PEILATEN

(Opetushallitus, 2014)

T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi

  •  S1 Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja.
  •  S2 Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta…
  •  S4 Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä. 

T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan

T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa

T7 Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.

  • S8 Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.
Päivitetty 10/2025
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.