Etusivu » Käsityökulttuuri » Traditiot, juhlat » Vanhojen tanssit, pukujuhlat » Vanhaa ja uutta, historiaa ja nykyhetkeä, vanhojenpäiväpukuja

Vanhaa ja uutta, historiaa ja nykyhetkeä, vanhojenpäiväpukuja


Pukuhistoria TSV3

  • Pukuhistorian kutssilla voit valmistaa puvun vanhojen tansseihin tai muun juhlapuvun.
  • Kurssi koostuu pukuhistorian luennoista, oman puvun valmistamisesta ja johonkin aikakauteen liittyvästä kirjallisesta työstä.

Enni Viuhkonen

1300-luvun tyylinen vanhojentanssipuku, jossa ajalleen tyypillisiä tekotapoja käyttäen on pellavakankaat värjätty kasveilla. Vihertävä sävy on peräisin kanervasta ja toinen sävy marjaaroniasta. Ajan tyyliin kuuluu myös surcot, päällimekko, jossa suuret käsien aukot, sekä hihalaahukset.

Anna Seppänen

Anna puku on saanut innoituksensa renesanssiajan tyylistä. Silloin puvuissa käytettiin maanläheisiä värejä ja kultaa niitä korostamaan. Koristeaiheina käytettiin köynnösmäisiä kuvioita. Tyylin mukaisesti Anna on kirjonut käsin puvun edustan ja valinnut väreiksi puna-oranssia ja vaaleaa kultaa.

Noora-Tuulia Kansonen

Nooran puku on saanut vaikutteita goottilaisesta ja barokkityylistä. Mallin suunnittelu ja kankaan valinta ovat Nooran omaa käsialaa. Puvun muotoa korostaa itse suunniteltu ja valmisesttu korsetti.

Laura Inkinen

Lauran puvun malli on peräisin 1600-luvulta barokin ajalta. Ajan puvulle on tyypillistä tummat värit ja suora, korsettimainen yläosa.

Yksityiskohtana puvussa on pääntietä kiertävä konekirjonta, johon aihe on tullut hameosan kuviollisesta kankaasta.

Tea Laine

Tean puku on rokokootyylistä innoituksensa saanut tanssiaispuku, jonka pääntietä koristaa käsin kirjailtu köynnöskuvio.

Tiina Rantala

Tiinan puku edustaa selkeimmin 1700-luvulla vaikuttanutta rokokoo-tyylisuuntaa. Puvun yläosa on hyvin tyypillinen rokokoo-ajan puvuille. Samettikankaat ja ristikot olivat tuohon aikaan suosittuja. Myös kulmikas ja avonainen pääntie myötäilee rokokoota. Helma edustaa perinteistä vanhojenpuvun helmaa.

Tuija Torikka

Tuijan puvussa on paljon rokokoo-vaikutteita, mutta värit ja materiaalit on valituu oman mieltymyksen mukaan.

Elina Rantalainen

Elinan puku edustaa perinteikästä tanssiaispukua. Puvun juuret johtavat rokokoon isoihin hameisiin ja vaaleisiin väreihin.

Kokonaisuus muodostuu vannehameesta ja korsetista ja juhlavuuden tähän pukuun luo sen kaunis linjakkuus sekä keväinen väri.

Laura Viertola

Lauran puku edustaa 1800-luvun alkupuolen empire- eli keisarikautta. Empirepuvulle on tyypillistä korkea vyötärölinja, jota korostetiin erilaisilla nauhoilla ja kirjonnoilla. Pääntiet olivat suuria, joko neliskulmaisen mallisia tai kulmistaan pyöristettyjä. Lauran pukuun kuuluu päälle puettava laahus, joka on kiinnitetty pieneen venäläistä sarafaania muistuttavaan liiviin. Laahuksen liiviosa on yleensä runsaasti kirjailtu.

Krista Helminen

Kristan puvun tumma väri ei ole tyypillinen empireaikakaudelle, mutta puvun malli noudattelee keisariaikakauden linjaa. Puvun miehustaa koristaa vanutikkauksella toteutettu kukkakuvio.

Johanna Juuti

Johannan puku on tanssiaispuku, joka on saanut innoituksensa kummitädin hääpuvusta ja kauniina yksityiskohtana on selän nyöritys.

Niina Johansson

Ninan puku on iltapuku, jonka korsettimaisessa yläosassa ja helmassa on käsin kirjailtuja intialaisaiheisia helmikuvitoita.

Annika Seppälä

Annikan puvun edustaa koristaa kaunis ketjupistokirjonta. Kirjonnan kuvioaihe on 1700-luvulta. Helmaosa muodostuu vinoista kaitaleista ja pieni laukku myötäilee hameen linjaa.

Katso kuvaesitys: Pukuhistoriaa ja nykyäivää.pdf

Päivitetty 07/2025
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.