Laiteläheistä ja muuta ohjelmointia & ICT & IoT
Sisältö:
A. Yleissivistystä tietokoneesta
B. Yleissivistystä ohjelmoinnista
C. Ohjelmointikurssin sisältö
D. Laiteläheinen C-kieli ja RasPi
E. IoT-ohjelmointi
Aloita ohjelmointi-sivustoon tutustuminen lukemalla ensin tämä:
- Sivuston tarkoituksena on auttaa Sinut oikealle tielle aloittaessasi ohjelmoinnin opiskelun. Samalla opit tietokonetekniikkaa, Linux-käyttöjärjestelmän toiminnan ja käytön, LAN-verkkotekniikkaa, www-sivujen tekoa ja kaikkea muuta mukavaa.
- Ensiaskeleet koodaukseen otetaan Pythonilla, koska se on aloittelijalle helpoin kieli.
- Kun ohjelmoinnin idea ja käsitteet ovat hallussa, siirrytään laiteläheisen koodin tekoon. IoT, Internet of Things.
- Opiskelu hoituu RaspberryPi-tietokone-ympäristössä, mutta siten, että työskentely tapahtuu pöytäkoneessa VNC-etäyhteydellä oman paikallisverkon kautta.
- Ohjeet ovat kirjoitettu oletuksella, että pöytäkoneena on Linux Mint, mutta aivan hyvin käy Windows tai Apple.
Miten vaan. Mutta laiteläheiset koodit toimivat ainoastaan RasPi-ympäristössä jossa on Raspbian (Linux) käyttöjärjestelmä. - Tavoitteena olla ohjelmoinnin ja IoT-tekniikan Guru.
Anna palautetta ohjeista, toiveista yms, jotta saamme sivustosta oppimisen kannalta paremman. Kirjoita osoitteeseen pentti(at)punomo.fi.
A. Yleissivistystä tietokoneesta
1. Mikä on tietokone?
2. RaspberryPi-3 – ominaisuudet
3. Johdanto käyttöjärjestelmään
4. RasPin käyttöönotto
4.1. RasPin käyttöönotto - pitkä versio.pdf
B. Yleissivistystä ohjelmoinnista
1. Tietokoneohjelma ja -kieli.pdf
2. Koodaajan editori
3. Thonny-IDE
4. Johdanto Pythoniin
1. Kaikki alkaa tästä:
1.0.0. Python ja Thonny-IDE Windows-koneessa
1.0. Koodin "pohja-työt"
1.1. Hello World!
2. Muuttujat
2.1. Muuttujat versus muistipaikka
2.2. Muuttujat, laskentaa
2.3. Merkkijonomuuttuja
2.4. Tiedon lukeminen käyttäjältä
3. Ohjausrakenteet
3.1. Ohjausrakenteet, yleistä
3.2. Ohjausrakenteet, valinta if-else
3.3. Ohjausrakenteet, for-loop
3.4. Ohjausrakenteet, while-loop
4. Funktiot
4.1. Funktio, perusteet
4.2. Funktio, parametri ja return
4.3. Funktio, local-global muuttuja
4.4. Funktio, valmiit (sisäiset) funktiot
4.5. Funktio, moduulien funktiot
5. Moduulit
6. Laiteläheinen Python
6.1. Johdanto laiteläheiseen ohjelmointiin
6.2. "Maistiainen"
D. Laiteläheinen C-kieli ja RasPi - toteutetaan jos kysyntää
E.1. Webin perusteita
1.1. Rakenna paikallisverkko kotiin/kouluun
1.2. WLAN ja RasPi
1.3. Miten web toimii. TCP/IP-pino
1.4. Paikalliverkon IP-osoitteet
1.5. Web-palvelimen asennus RasPiin
1.6. Tiedostojen siirto FileZilla-ohjelmalla
E.2. HTML-sivujen perusteet
Koska tavoitteenamme on netin kautta ohjattavien ja valvottavien laitteiden ohjelmointi, on meillä oltava perustietämys web-sivuista, HTML5-kielestä ja muusta netin terminologiasta. Seuraavassa esittelen olennaisemmat asiat em käsitteistä.
Tämä ei ole mikään “kaikki mitä aina olet halunnut tietää world wide webistä”, vaan paremminkin
“vähin mitä jokaisen web-ohjelmoijan tulee tietää webistä IoT-koodauksessa alkuun päästäkseen”.
2.1. RasPin Geany-editorin etäkäyttö HTML-koodaukseen
2.2. HTML5 - lyhyt historia
2.3. HTML5 ja web-sivun rakenne
2.4. HTML5 ja linkit
2.5. HTML5 ja kuva
2.6. HTML5 ja audio
2.7. HTML5 ja video
2.8. HTML5 ja CSS
2.9. HTML5 ja DOM
Materiaalia on tulossa lisää.