Ohjelmointia ja tietotekniikkaa


Laiteläheistä ja muuta ohjelmointia & ICT & IoT

Sisältö:

A. Yleissivistystä tietokoneesta
B. Yleissivistystä ohjelmoinnista
C. Ohjelmointikurssin sisältö
D. Laiteläheinen C-kieli ja RasPi
E. IoT-ohjelmointi

Aloita ohjelmointi-sivustoon tutustuminen lukemalla ensin tämä:

  • Sivuston tarkoituksena on auttaa Sinut oikealle tielle aloittaessasi ohjelmoinnin opiskelun. Samalla opit tietokonetekniikkaa, Linux-käyttöjärjestelmän toiminnan ja käytön, LAN-verkkotekniikkaa, www-sivujen tekoa ja kaikkea muuta mukavaa.
  • Ensiaskeleet koodaukseen otetaan Pythonilla, koska se on aloittelijalle helpoin kieli.
  • Kun ohjelmoinnin idea ja käsitteet ovat hallussa, siirrytään laiteläheisen koodin tekoon. IoT, Internet of Things.
  • Opiskelu hoituu RaspberryPi-tietokone-ympäristössä, mutta siten, että työskentely tapahtuu pöytäkoneessa VNC-etäyhteydellä oman paikallisverkon kautta.
  • Ohjeet ovat kirjoitettu oletuksella, että pöytäkoneena on Linux Mint, mutta aivan hyvin käy Windows tai Apple.
    Miten vaan. Mutta laiteläheiset koodit toimivat ainoastaan RasPi-ympäristössä jossa on Raspbian (Linux) käyttöjärjestelmä.
  • Tavoitteena olla ohjelmoinnin ja IoT-tekniikan Guru.

Anna palautetta ohjeista, toiveista yms, jotta saamme sivustosta oppimisen kannalta paremman. Kirjoita osoitteeseen pentti(at)punomo.fi.


A. Yleissivistystä tietokoneesta

1. Mikä on tietokone?
2. RaspberryPi-3 – ominaisuudet
3. Johdanto käyttöjärjestelmään
4. RasPin käyttöönotto
4.1. RasPin käyttöönotto - pitkä versio.pdf


B. Yleissivistystä ohjelmoinnista

1. Tietokoneohjelma ja -kieli.pdf
2. Koodaajan editori
3. Thonny-IDE
4. Johdanto Pythoniin


C. Ohjelmointikurssin sisältö

Python-kielen ohjelmointipaketti sisältää ḱarkeasti jaoteltuna kuvan mukaiset osiot. Ne löytyvät suurinpiirtein samanlaisina kaikista muistakin ohjelmointikielistä. ”Vihreät laatikot” sisältyvät Python-peruskurssiin. Jos tarvetta esiintyy teemme ohjeet ja mallikoodit myös ”sinisistä laatikoista”.

1. Kaikki alkaa tästä:
1.0.0. Python ja Thonny-IDE Windows-koneessa
1.0. Koodin "pohja-työt"
1.1. Hello World!

2. Muuttujat
2.1. Muuttujat versus muistipaikka
2.2. Muuttujat, laskentaa
2.3. Merkkijonomuuttuja
2.4. Tiedon lukeminen käyttäjältä

3. Ohjausrakenteet
3.1. Ohjausrakenteet, yleistä
3.2. Ohjausrakenteet, valinta if-else
3.3. Ohjausrakenteet, for-loop
3.4. Ohjausrakenteet, while-loop

4. Funktiot
4.1. Funktio, perusteet
4.2. Funktio, parametri ja return
4.3. Funktio, local-global muuttuja
4.4. Funktio, valmiit (sisäiset) funktiot
4.5. Funktio, moduulien funktiot

5. Moduulit

6. Laiteläheinen Python
6.1. Johdanto laiteläheiseen ohjelmointiin
6.2. "Maistiainen"


D. Laiteläheinen C-kieli ja RasPi - toteutetaan jos kysyntää


E. IoT-ohjelmointi

E.1. Webin perusteita
1.1. Rakenna paikallisverkko kotiin/kouluun
1.2. WLAN ja RasPi
1.3. Miten web toimii. TCP/IP-pino
1.4. Paikalliverkon IP-osoitteet
1.5. Web-palvelimen asennus RasPiin
1.6. Tiedostojen siirto FileZilla-ohjelmalla

E.2. HTML-sivujen perusteet
Koska tavoitteenamme on netin kautta ohjattavien ja valvottavien laitteiden ohjelmointi, on meillä oltava perustietämys web-sivuista, HTML5-kielestä ja muusta netin terminologiasta. Seuraavassa esittelen olennaisemmat asiat em käsitteistä.
Tämä ei ole mikään “kaikki mitä aina olet halunnut tietää world wide webistä”, vaan paremminkin
“vähin mitä jokaisen web-ohjelmoijan tulee tietää webistä IoT-koodauksessa alkuun päästäkseen”.
2.1. RasPin Geany-editorin etäkäyttö HTML-koodaukseen
2.2. HTML5 - lyhyt historia
2.3. HTML5 ja web-sivun rakenne
2.4. HTML5 ja linkit
2.5. HTML5 ja kuva
2.6. HTML5 ja audio
2.7. HTML5 ja video
2.8. HTML5 ja CSS
2.9. HTML5 ja DOM


Materiaalia on tulossa lisää.

 

Päivitetty 05/2024
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.