Etusivu » Käsityönopetus » Lähdeaineistoja » OPS, oppaat, muu opettajan aineisto » Kielitietoista käsityön opetusta monikielisille ryhmille - kehyskudontaa ja kirjontaa

Kielitietoista käsityön opetusta monikielisille ryhmille - kehyskudontaa ja kirjontaa



Kun opetettava ryhmä ei ole kielellisesti yhtenäinen, on kommunikointiin kiinnitettävä huomiota. Kommunikoinnissa kannattaa käyttää rinnakkain useampaa tapaa.
Selkokielen käyttäminen on tärkeää, minkä lisäksi kuvalliset ohjeet tukevat opetusta. Opetuksessa kannattaa käyttää yleismerkityksellisiä sanoja ja käsityön ammattitermeistä ottaa mukaan vain oleellisimmat yksi tai kaksi kerrallaan. Käsityössä mallista oppiminen on luontainen tapa toimia, eikä mallin näyttäminen tai eleiden käyttäminen ole kielitaidosta kiinni. Käsityö ja sen tekeminen voi toimia kommunikaation apuvälineenä, kun opitaan uutta kieltä, sillä se tarjoaa erilaisen lähtökohdan kielen oppimiselle verrattuna teoreettisempaan opiskeluun. (Kuivalainen ym., 2024. & Lappalainen, 2007.)

Pidimme kurssin aikana kaksi käsityöpajaa paikallisen vastaanottokeskuksen kouluikäisille lapsille. Tavoitteena oli mahdollistaa lapsille hetki mukavaa toimintaa käsitöiden äärellä ja samalla vahvistaa heidän kielenoppimistaan sekä kotoutumistaan uuteen paikkaan. Käsityöpajoissa toteutimme ohjaamisen suomeksi pyrkien selkokielisyyteen. Lisäksi meillä oli käytössä kuvalliset ohjeet ja mallitöitä, joiden avulla konkreettisesti tuimme sanallisen ohjeistuksen ymmärtämistä.

Teimme ohjeet kehyskudonnan sovellukseen sekä kirjontaan, ja ohjeita voi hyödyntää opetuksessa monikielisten lasten ja myös aikuisten kanssa.


Tärkeitä sanoja: 

Ryijy = langasta tehty käsityö, jossa on pörröinen pinta 

Nukka = langasta tehty solmu          

Kudelanka = vaakatasossa oleva lanka 

Loimilanka = pystyssä oleva lanka 

Tarvikkeet: 

  • Loimilangat pahvissa 
  • Kudelankaa 
  • Neula tai hakaneula  
  • Sakset 
  • Tikku tai avainrengas 

Tee näin 

  1. Leikkaa lanka. Pujota lanka neulaan tai hakaneulaan. 
  1. Jätä langanpäätä näkyviin. 
  1. Pujottele kudelankaa loimeen (yli-ali). Muista kiertää reunimmainen loimilanka. 
  1. Tiivistä kudelankoja jokaisen kerroksen jälkeen. 
  1. Pujottele kudelangat loppuun saakka. Vaihda väriä kerroksen keskellä.  

6. Leikkaa lyhyitä lankoja ryijynukkaa varten. Pujota langat kahden loimilangan ympäri (kuva alla) ja kiristä ryijynukka. 

  1. Kun työ on valmis, leikkaa loimilangat pahvin takaa ja solmi ne molemmissa päissä.

8. Kiinnitä toiseen päähän tikku tai avainrengas. 


Tärkeitä sanoja

Kirjonta = kankaan koristelu langalla 

Kirjontakangas = kirjontaan tarkoitettu kangas

Pisto, tikki, ommel = langan vieminen kankaan läpi 

Tarvikkeet

  • Kangas 
  • Lankaa 
  • Neula  
  • Sakset 

Tee näin 

  1. Piirrä kankaalle haluamasi kuvio. 
  1. Tee solmu langan päähän. 
  1. Aloita kuvion kirjominen valitsemallasi pistolla. Seuraa pistoilla kuvion viivoja (kuvassa tikkipisto). 
  1. Pujottele lopuksi langanpäät nurjalle puolelle. 
  1. Tee pykäpistoja kankaan reunoihin, jotta kangas ei purkaannu. 

Kuvallisia ohjeita kirjontapistoihin:

https://punomo.fi/kirjontapistoja-2/



Tämä julkaisu on laadittu osana Itä-Suomen Yliopiston Opettajan pedagogisiin opintoihin kuuluvaa Monialainen opettajuus -kurssia syksyllä 2024.

Itä-Suomen Yliopisto käsityötieteen opiskelijat Asta Laakkonen, Liisa Tiihonen ja Susanna Turkia

LÄHTEET

  • Kuivalainen, M., El-Radhi, N. & Viitanen, E. (2024). Pakolaisperheiden kohtaaminen ja vanhemmuuden tuki. Pelastakaa Lapset.
  • Lappalainen, E.-M. (2007). Käsityöoppiminen kielitaidon, osaamisen ja kulttuuritiedon edistäjäksi. Teoksessa Karppinen, H., & Snicker, E.-L. (toim.), Käsityö, kieli ja kulttuuri: Monikulttuurisuus taito- ja taideaineissa kielen oppimisen apuvälineenä (ss. 7–42). Kajaanin kaupunki, Kaukametsän opisto.
Päivitetty 03/2025
Jaa somessa:
Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.