

Kun opetettava ryhmä ei ole kielellisesti yhtenäinen, on kommunikointiin kiinnitettävä huomiota. Kommunikoinnissa kannattaa käyttää rinnakkain useampaa tapaa.
Selkokielen käyttäminen on tärkeää, minkä lisäksi kuvalliset ohjeet tukevat opetusta. Opetuksessa kannattaa käyttää yleismerkityksellisiä sanoja ja käsityön ammattitermeistä ottaa mukaan vain oleellisimmat yksi tai kaksi kerrallaan. Käsityössä mallista oppiminen on luontainen tapa toimia, eikä mallin näyttäminen tai eleiden käyttäminen ole kielitaidosta kiinni. Käsityö ja sen tekeminen voi toimia kommunikaation apuvälineenä, kun opitaan uutta kieltä, sillä se tarjoaa erilaisen lähtökohdan kielen oppimiselle verrattuna teoreettisempaan opiskeluun. (Kuivalainen ym., 2024. & Lappalainen, 2007.)
Pidimme kurssin aikana kaksi käsityöpajaa paikallisen vastaanottokeskuksen kouluikäisille lapsille. Tavoitteena oli mahdollistaa lapsille hetki mukavaa toimintaa käsitöiden äärellä ja samalla vahvistaa heidän kielenoppimistaan sekä kotoutumistaan uuteen paikkaan. Käsityöpajoissa toteutimme ohjaamisen suomeksi pyrkien selkokielisyyteen. Lisäksi meillä oli käytössä kuvalliset ohjeet ja mallitöitä, joiden avulla konkreettisesti tuimme sanallisen ohjeistuksen ymmärtämistä.
Teimme ohjeet kehyskudonnan sovellukseen sekä kirjontaan, ja ohjeita voi hyödyntää opetuksessa monikielisten lasten ja myös aikuisten kanssa.
Työohje:
Miniryijy / avaimenperä
Tärkeitä sanoja:
Ryijy = langasta tehty käsityö, jossa on pörröinen pinta
Nukka = langasta tehty solmu
Kudelanka = vaakatasossa oleva lanka
Loimilanka = pystyssä oleva lanka
Tarvikkeet:
- Loimilangat pahvissa
- Kudelankaa
- Neula tai hakaneula
- Sakset
- Tikku tai avainrengas
Tee näin
- Leikkaa lanka. Pujota lanka neulaan tai hakaneulaan.
- Jätä langanpäätä näkyviin.

- Pujottele kudelankaa loimeen (yli-ali). Muista kiertää reunimmainen loimilanka.
- Tiivistä kudelankoja jokaisen kerroksen jälkeen.
- Pujottele kudelangat loppuun saakka. Vaihda väriä kerroksen keskellä.

6. Leikkaa lyhyitä lankoja ryijynukkaa varten. Pujota langat kahden loimilangan ympäri (kuva alla) ja kiristä ryijynukka.

- Kun työ on valmis, leikkaa loimilangat pahvin takaa ja solmi ne molemmissa päissä.


8. Kiinnitä toiseen päähän tikku tai avainrengas.

Työohje:
Kirjottu kirjanmerkki
Tärkeitä sanoja:
Kirjonta = kankaan koristelu langalla
Kirjontakangas = kirjontaan tarkoitettu kangas
Pisto, tikki, ommel = langan vieminen kankaan läpi
Tarvikkeet:
- Kangas
- Lankaa
- Neula
- Sakset
Tee näin
- Piirrä kankaalle haluamasi kuvio.
- Tee solmu langan päähän.
- Aloita kuvion kirjominen valitsemallasi pistolla. Seuraa pistoilla kuvion viivoja (kuvassa tikkipisto).
- Pujottele lopuksi langanpäät nurjalle puolelle.
- Tee pykäpistoja kankaan reunoihin, jotta kangas ei purkaannu.

Kuvallisia ohjeita kirjontapistoihin:
https://punomo.fi/kirjontapistoja-2/
Tämä julkaisu on laadittu osana Itä-Suomen Yliopiston Opettajan pedagogisiin opintoihin kuuluvaa Monialainen opettajuus -kurssia syksyllä 2024.
Itä-Suomen Yliopisto käsityötieteen opiskelijat Asta Laakkonen, Liisa Tiihonen ja Susanna Turkia
LÄHTEET
- Kuivalainen, M., El-Radhi, N. & Viitanen, E. (2024). Pakolaisperheiden kohtaaminen ja vanhemmuuden tuki. Pelastakaa Lapset.
- Lappalainen, E.-M. (2007). Käsityöoppiminen kielitaidon, osaamisen ja kulttuuritiedon edistäjäksi. Teoksessa Karppinen, H., & Snicker, E.-L. (toim.), Käsityö, kieli ja kulttuuri: Monikulttuurisuus taito- ja taideaineissa kielen oppimisen apuvälineenä (ss. 7–42). Kajaanin kaupunki, Kaukametsän opisto.