Etusivu » Vaatteen elinkaari -sivusto, opettajan osio

OPETTAJAN OSIO

Opettajan osiossa esitellään oppimateriaalin tavoitteet ja opetussuunnitelmaan. Oppimateriaali tukeutuu olennaisesti myös ympäristökasvatukseen ja kuluttajakasvatukseen, joita yhdistävänä teemana toimii kestävä kehitys.

Oppimateriaalin tavoitteet

Oppimateriaalin kohderyhmä Peruskoulun 5.-9. luokkalaiset

5. luokkalaisille asia on koko laajuudessaan vielä melko vaikeasti käsitettävä, eikä koko oppimateriaalia ole suunniteltu heitä ajatellen.

5. luokkalaiset voivat perehtyä aiheeseen pintapuolisemmin esimerkiksi tutustumalla sivujen alussa oleviin tiivistelmiin.

Unescon ympäristökasvatuksen tavoitteet

Ympäristökasvatuksen tavoitteena on

KULUTTAJAKASVATUS

Kuluttajakasvatuksen osa-alueita ovat kotitalouden hallinta ja osallisuus, kuluttajan oikeudet ja vastuut, yksityistalous, sekä markkinointi ja kaupallinen media. Kuluttajakasvatuksen osa-alueita eheyttäviksi avainteemoiksi luetaan kestävä kulutus ja media- ja teknologialukutaito.

Kuluttajakasvatusta tarvitaan, sillä markkinat ja palvelut ovat muuttuneet viime vuosikymmenten aikana vaikeammin käsitettäväksi. Globaali toimijuus on lisääntynyt ja lisännyt kaupallisten palveluiden määrää, markkinointi selkeiden mainosten sijaan kietoutuu viihteeseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja rahakin on seteleiden ja kolikoiden sijaan pitkälti vain virtuaalisessa muodossa pankkikortin takana. Tämän lisäksi lapset ovat yhä nuorempina rahaa käyttäviä kuluttajia.

Suomessa kuluttajakasvatusta ei ole erillisenä oppiaineena, vaan se sitoutuu sisällöiltään moneen erilliseen oppiaineeseen. Kaikista parhaiten kuluttajakasvatuksen opetus toteutuu oppiaineiden välisenä yhteistyönä, jota voi toteuttaa esimerkiksi teema- tai projektiopetuksena.

Onnistunut kuluttajakasvatus hyödyntää oppijan omia kokemuksia, jolloin opetus tulee lähemmäs oppijaa. Kuluttajakasvatuksen tulisi huomioida sekä oppijan lähiympäristön luomat käsitykset kuluttajuudesta että lähipiirin kulutustottumukset. Nämä vaikuttavat olennaisesti lapsen ja nuoren kulutustottumusten syntyyn yhdessä koulusta saadun tiedon kanssa. Kuluttajakasvatuksessa tulee painottaa ennakointia ja tulevaisuusajattelua, tietoa, käytännön taitoja, etiikkaa sekä tunnetaitoja. Lisäksi sen tulisi kehittää myönteistä motivaatiota, ennakointia, systeemistä ajattelua ja tuotteiden elinkaariajattelua.

Mielestämme käsityö oppiaineena voi osaltaan vastata hyvin kuluttajakasvatuksen tarpeisiin.
Se on voimakkasti käytäntöön sitoutuva oppiaine, jonka tavoitteina on oppia arvostamaan työn ja materiaalin laatua ja suhtautumaan arvioiden ja kriittisesti sekä omiin valintoihinsa että tarjolla oleviin virikkeisiin, tuotteisiin ja palveluihin (POPS 2004, 242). Tekstiilitöissä pukineiden ja sisustustekstiilien valmistamisen  yhteydessä on erittäin luontevaa käsitellä tekstiilien ja vaatteiden elinkaarta syvemmältikin. Valmistuksen lisäksi käsitöiden tavoitteisiin kuuluu tuotteiden huoltamisen ja korjaamisen oppiminen, mikä myös oivallisesti tukee kestävää kuluttajuutta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on luonut kattavan tieto- ja materiaalipaketin opettajille koskien kuluttajakasvatusta. Sivustolla on käsitelty oppiainekohtaisesti sitä, kuinka ne sitoutuvat kuluttajakasvatukseen.

Esimerkkinä käsityö: Materiaali- ja kuluttajatietous

Lähteet:

Punomo Logo

Kirjaudu Punomoon

Ei vielä Punomo tiliä? Rekisteröidy alla

Punomo Logo

Anna palautetta

Käyttäjiemme palaute auttaa Punomon kehittämisessä. Anna palautetta alla.